Pán blesků v knize Tesla noir (recenze)

Pán blesků v knize Tesla noir (recenze)
25.09.2020
Pán blesků v knize Tesla noir (recenze)

Co mají společného David Bowie, film Dokonalý trik a Lukáš Vavrečka?

To je poměrně prostá otázka. Tím styčným bodem je vynálezce, fyzik a konstruktér srbského Původu Nikola Tesla. Ve filmu Christophera Nolana hrál tohoto vizionáře výše zmíněný zpěvák a výše zmíněný autor mu věnoval nejnovější ze svých knih. Ta nese podtitul Thriller z alternativní historie plné Teslových vynálezů. Pojďme se tedy podívat, nakolik kniha dostála lákavému podtitulu.

New York roku 1936 je místem zasvěceným elektřině. Díky transformátorům a plazmovým kanálům není nouze o elektrickou energii. Navzdory všem pochybovačům a panikářům vše funguje, jak má. Klimatické změny nejsou nijak zásadní a proud, jak sám na sobě dokázal Nikola Tesla, není zdaleka tak nebezpečný, jak někteří tvrdí. A zatím co v Rusku je u moci Stalin toužící po nejnovějších Teslových vynálezech a v Německu se dostává k moci Hitler, v New Yorku se schyluje k válce proudů. Protože hráči, kteří jí vedou, jsou ta největší esa na poli energetiky a průmyslu. Edison, Ford, Westinghause a Tesla. Jenže ten náhle zmizel nejen ze svého hotelového pokoje, ale i ze scény. A to, že agenti FBI najdou v Teslově pokoji tři spálená těla je stejně divné jako vynálezcovo zmizení.

„Zatímco J. P. Morgan byl minulostí, do pokoje neslyšně vešla současnost. A to v podobě několika siluet, jejichž odraz Nikola Tesla zahlédl ve skleněné tabuli. Neotočil se. Pouze zadržel dech. Jeden z mužů beze slova odjistil zbraň. Po chodbách sedmadvacátého poschodí hotelu New Yorker se rozlehl výstřel. Na střechy elektromobilů tam dole na Osmé avenue se jako stříbrný déšť snesla sprška skleněných střepů.“
—
ukázka z knihy

Ovšem hlavním hrdinou není ani tak Tesla, jako spíš mladý reportér Jamie Collins. Ten má k pohřešovanému poněkud komplikovaný vztah. Přesto se pustí do pátrání po zmizelém vynálezci. A zatím co Teslův pokoj prohledávají agenti FBI, mladík vyhledá Nikolova přítele, jímž není nikdo než český elektrotechnik a podnikatel Emil Kolben. Právě jeho emancipovaná a drzá dcera Lilly se postaví po bok Collinsovi, aby společně našli slavného vynálezce. Jenže všechno je mnohem zamotanější, než se na první pohled zdá. Zvláště když se do hry vloží ruští agenti.

Styl vyprávění se z počátku nese v duchu stylu noirových detektivek, aby se v druhé třetině knihy překlopil ve špionážní drama, završené akční jízdou. To vše je protkáno množstvím detailních popisů fungování vybraných Teslových vynálezů a vzpomínkami na jeho minulost. Ta je s tou Collinsovou provázána víc, než by se mladíkovi líbilo. Ani na 380 stranách však autor alternativní historii nebo atraktivní vynálezy příliš nevytěžil. Soustředil se především na kriminální zápletku a vztah hlavních hrdinů. Což je na jednu stranu škoda, na druhou dává knize, která by mohla lehce sklouznout do zbytečné upovídanosti solidní spád. Pravda, vedlejších postav je v téhle hře tolik, že se v nich jeden málem nevyzná, ale o to zajímavější je si o nich při čtení vyhledat dodatečné informace na internetu. A více než kolísavost v tempu může vadit mírná překombinovanost zápletky. V tomto světle je to, že má stárnoucí vynálezce a dcerka továrníčkova větší koule než investigativní novinář, spíše úsměvné.

Vavrečka nám nabízí sice lehce provařený, ale pěkný příběh, v němž mísí historická fakta s fikcí natolik mistrně, že by mu to jeden i uvěřil. Není to sice nic objevného, ale já byl spokojen. Příběh postavil na několika populárních konspiračních teoriích, a tak budou ctitelé velkého vynálezce po přečtení nejspíš cítit mírné rozpaky, fanoušci thrillerů zase budou postrádat trošku větší dávku napětí. Inu Lukáš Vavrečka zase napsal těžko zařaditelnou knihu, která nesedne všem.

„Tohle je vysoká hra, Jamie. Jakmile máte něco v rukávu, musíte počítat s tím, že se to někomu nebude líbit.“

Jako jeden z mála autorů myslel Lukáš Vavrečka na soundtrack ke své knize. Ten najdete na Spotify. Že v něm najdete i písně zmíněné v knize je jasnější než elektrický výboj. https://open.spotify.com/playlist/1DMy741t1rIR3gGnH7lMth?si=k_AS9lmUS9Cg...

Hodnocení: 75%

Jan Procházka

Jan Vavrečka: TESLA NOIR

Žánr

ThrilleryLiteratura česká

Vydáno

2020, Host

1. vydání:

2020

Počet stran

352

Jazyk vydání

český

Vazba knihy

měkká / brožovaná

ISBN

978-80-275-0243-1

Kam dál?

Přečtěte si další prima články na stránce Novinky. Baví vás filmy? Ty nejlepší kousky jsou pro vás připraveny na stránce scifi filmy. Každý správný fanoušek scifi a fantasy musí navštívit Scifi Quest Michala Březiny. Pokud vás zajímají úspěšné projekty a hledáte články o inspirativních osobnostech, doporučujeme vám navštívit stránku dobré zprávy.

Děkujeme, že jste navštívili stránky scifi a fantasy e-magazínu Vanili.cz. Mějte fantastický den a přijďte zas!

Zveřejněte PR článek na online magazínu Vanili.cz!

Popkulturní magazín provozujeme již od roku 2006.