Premiéra filmu Temná věž 8.srpna 2017

Poté, co byli všichni ostatní pistolníci vyvražděni, se Roland snaží zachránit zbytky svého světa tím, že tajemnou Věž navštíví.
O FILMU
„Muž v černém prchal přes poušť a pistolník mu byl v patách.“ Těmito slovy stvořil Stephen King svět, který se snímkem Temná věž společností Columbia Pictures, MRC a Imagine Entertainment konečně dočkává svého dlouho očekávaného filmového debutu. V hlavní roli pistolníka Rolanda Deschaina, ochránce vesmíru, se v něm představuje Idris Elba, a jeho odvěkého nepřítele Waltera O’Dima, muže v černém, si zahrál Matthew McConaughey.
Za svou padesátiletou kariéru, která zahrnuje přes 80 knih, si King získal pověst jednoho z nejlepších současných vypravěčů. Autor celé řady bestsellerů byl poctěn prezidentem Spojených států státním vyznamenáním v oboru umění, organizace National Book Foundation mu udělila medaili za výjimečný přínos americké literatuře, a posbíral také bezpočet dalších cen a uznání. Jeho jméno je po celém světě synonymem mistrovského prolínání našeho každodenního světa s nadpřirozenem.
A v samotném středu jeho díla se tyčí jeden konkrétní příběh: Temná věž, osmidílný velkolepý román, vyprávějící o věčném souboji mezi dobrem a zlem, při kterém je v sázce osud mnoha světů. „Temnou věž jsem začal psát, když mi bylo 22 let, když jsem zrovna dokončil vysokou školu, takže mě provází celou mou kariérou,“ říká King. V průběhu času, jak se dle jeho slov začal tento příběh rozrůstat do stále většího množství knih, „jsem si uvědomil, že se všechny ty postavy odkazují na jeden ze světů, Středosvět, svět Temné věže. Stal se středobodem mého fiktivního vesmíru – postavy, které se objevily v jiných knihách, se objevily i v Temné věži, a naopak.“ Dokonce i King sám se stal v pozdějších dílech série jednou z postav. Série Temná věž se stala stavebním kamenem celého Kingova literárního světa a prolíná do mnoha jiných Kingových knih.
King se při tvorbě svého mistrovského díla inspiroval několika překvapivými zdroji, které posléze spojil v jediné dílo. „Byl jsem pod velmi silným vlivem Pána prstenů – přestože nejsem u vytržení z elfů a skřetů a chodících stromů, moc se mi líbilo, čeho Tolkien dosáhl. A zhruba ve stejné době jsem viděl film Hodný, zlý a ošklivý a Muž beze jména Clinta Eastwooda mě taktéž ovlivnil. A pak je tu báseň Roberta Browninga s názvem ’Já, rytíř Roland, zdravím Temnou věž’, a právě ta stála na počátku celého toho příběhu. Napsal jsem větu ’Muž v černém prchal přes poušť a pistolník mu byl v patách’ a neměl jsem nejmenší tušení, v jakém světě dotyční žijí, co je Středosvět zač, jak je napojený na náš svět ani nic podobného.“
Jedná se o velkolepý příběh, který inspiroval miliony čtenářů – mimo jiné i jednoho dánského chlapce, jehož fantazii dokázalo dění ve Středosvětě rozjet skutečně naplno. Nyní již dospělý Nikolaj Arcel byl odhodlán stát se tím, kdo příběh Temné věže přenese na filmová plátna. S knihami ze série Temná věž vyrůstal a byl do nich tak ponořený, že se kvůli nim naučil sám anglicky. „Když mi bylo zhruba třináct let, nebyly k dispozici prakticky žádné dánské překlady knih Stephena Kinga,“ vzpomíná. „I v tom věku mě těch několik málo z nich, které jsem četl, naprosto uchvátilo. Takže jsem musel začít shánět jeho anglicky psané romány a musel jsem se v poměrně raném věku naučit angličtinu románů pro dospělé čtenáře. Stephen King mě naučil anglicky.“
Arcel vzpomíná, že když si ve svých sedmnácti letech přečetl první díl této série s názvem Pistolník, byl z ní tak nadšený, že se svou skupinou nahrál stejnojmennou píseň. (Kterou má dodnes schovanou na kazetě.)
Pro Arcela je důvodem, proč tento příběh oslovil takové množství čtenářů Kingovo umění kombinovat dohromady velmi osobní a nadpozemské prvky. „Ten příběh nám představuje jak problémy čtrnáctiletého chlapce, který má vidiny a myslí si, že přichází o rozum, a současně také hrdinu, bojujícího s úžasným padouchem ve snaze zachránit celý vesmír. Přechází od velice intimních motivů až k těm skutečně velkolepým.“
A v jádru samotného příběhu pak stojí ona Temná věž. „Věž je překrásná, obdivuhodná, nelze od ní odtrhnout zrak – drží pohromadě celý svět. Myslím, že se vymyká našemu pochopení,“ míní Arcel. „Myslím, že každý fanoušek téhle série má svou vlastní teorii o tom, co je vlastně Temná věž zač.“
Koho jiného se na něco takového tedy zeptat, než právě muže, který ji stvořil? „Musíte si představit jakousi osu či hřídel, na kterou jsou napojeny všechny ty světy,“ říká King. „Víte, co se stane autu, pokud si poničí poloosu – nemůže už dál jezdit. Věž je stabilizátorem vesmíru a pistolníci jsou pradávnou skupinou rytířů, zcela oddaných úkolu Věž chránit. Ale byli vyhubeni – zbývá už jen poslední, Roland. A proti němu stojí zástupce chaosu, který chce Temnou věž svrhnout.“
„Roland není kovboj, je to pistolník a je v tom velice zdatný,“ říká Elba. „Když se s ním setkáváme, je posledním v dlouhé řadě ochránců Věže.“
„Věž je magnetický vír, který drží pohromadě vesmír, a pokud by Věž padla, zachvátí vesmír anarchistický chaos, nastane temno a objeví se démoni a převezmou nad ním vládu,“ říká McConaughey. „Pokud Věž stojí, pak je stále schopna udržovat ve vesmíru rovnováhu. A právě proto tedy Walter usiluje o její svržení.“
Protože tato knižní série sehrála naprosto klíčovou roli při formování Arcelova uměleckého vkusu, byl naprosto dokonalou volbou na pozici režiséra její filmové podoby. „Mám moc rád filmy, které nás zavádějí do nových světů, přicházejí s novými nápady a mytologiemi a budují nové světy,“ říká. „Dostat šanci natočit můj vysněný film podle těchto příběhů bylo naprosto neuvěřitelné – zejména pro někoho, kdo do té doby působil pouze v Dánsku!“
„Nikolaj po tomto projektu toužil, velice dobře ho znal a jakmile jsme se s ním setkali, věděli jsme, že je tím pravým,“ vzpomíná producentka Erica Huggins. „Dodal celému projektu na nevinnosti a nabídl také vlastní vizi toho, jak by měl být tento příběh pojatý.“
Tato Arcelova vize spočívala v tom, že zachová Kingovu „kombinaci moderního světa s fantastikou. Právě v tom je Stephen King nejlepší.“ S fantastickými prvky příběhu Temné věže to bylo snadné; aby působily jako součást příběhu Stephena Kinga, snažil se Arcel celý příběh pojmout co nejuvěřitelněji. „Museli jsme se snažit, aby vše působilo uvěřitelně – tenhle svět je tak rozsáhlý a tak komplexní, a v knižní předloze občas dokonce i abstraktní. Opravdu jsem se snažil o to, aby Středosvět, postavy a všechno ostatní působilo co nejuvěřitelněji. Nestál jsem o nějakou neobvyklou stylizaci, kdy všechny postavy mluví nějakým netradičním způsobem. Chtěl jsem, aby diváci měli při sledování filmu pocit, že by se do Středosvěta mohli kdykoliv vydat a chápat ho, a aby měli pocit, že jeho obyvatelé jsou skuteční lidé.“
Arcel taktéž toužil po tom, aby celým filmem prostupovala emocionální rovina Kingova příběhu. „Nepůsobil na mě cynicky nebo odosobněně – působil jako příběh o rodině, přátelství a srdci, a o poutu, které pojí ty, co se společně rozhodli bojovat za dobrou věc.“
Když přišla řada na adaptaci pro potřeby scénáře – protože Kingův přístup je podle jeho vlastních slov velice „instinktivní“ („Nejsem člověk, který věci plánuje dopředu,“ říká), stáli při snaze převést příběh Temné věže na filmová plátna tvůrci filmu před neobvyklým problémem. Vzhledem k velkému množství materiálu, který měli k dispozici, kde vlastně s vyprávěním začít? „Jak takový příběh předložit filmovým divákům, aby ho chápali a ihned se do něj dokázali ponořit, bez ohledu na to, zda knižní předlohu četli či nikoliv?“ ptá se King. Odpověď na tuto otázku spočívala v nutnosti uchopit příběh Temné věže jako celek a použít prvky z různých knih celé série. „Jedná se o klasický postup – říká se tomu ’in medias res’, což znamená ’uprostřed příběhu’. Začnete s vyprávěním odprostředka a seznámíte diváka se základními skutečnostmi, a následně se už příběh řítí kupředu jako rozjetý vlak,“ pokračuje King.
Nejen že scénář, který napsali Akiva Goldsman, Jeff Pinkner, Anders Thomas Jensen a Nikolaj Arcel, sám King osobně odsouhlasil, ale navíc se velmi důsledně podílel na veškerých krocích celého tvůrčího procesu vzniku filmu a byl tak pro jeho vznik neocenitelným tvůrčím partnerem.
Klíčovým pro celý film bylo samozřejmě obsazení Kingových ikonických postav: Rolanda Deschaina, pistolníka, a Waltera, muže v černém, ztělesnění sil zla.
Roland Deschain, označovaný též jako pistolník, je posledním z dlouhého rodu Eldů – nositelem odkazu pistolníků, kteří pomáhají udržovat mír a chrání Věž, jež ochraňuje celý vesmír. Poté, co byli všichni ostatní pistolníci vyvražděni, se Roland snaží zachránit zbytky svého světa tím, že tajemnou Věž navštíví.
„Když Stephen King Rolanda stvořil, dal vzniknout postavě, jež se inspirovala tím největším drsňákem tehdejší doby,“ říká producent Ron Howard. „Postupem času se Roland měnil a pozbyl konkrétní podoby či inspirace – stal se z něj prostě Roland. My jsme se při obsazování této role inspirovali původní myšlenkou a položili jsme si otázku, kdo je v současné době ve filmech tím největším drsňákem a kdo by tedy mohl být ztělesněním Rolanda. A jako první nás napadl Idris Elba. Je to rozený Roland a současně je to skvělý herec, který je rozhodně schopen komplikované postavě Rolanda vdechnout život.“
Arcel prohlašuje, že z jeho pohledu bylo obsazení Idrise Elby do role pistolníka naprosto přirozenou volbou. „Jsem jeho fanouškem už od dob seriálu The Wire – Špína Baltimoru, je to ohromující herec. Jedinou otázkou bylo, zda sdílíme podobný pohled na tuto postavu, její vývoj a psychologii, ale ukázalo se, že sdílíme. Prostě jsme si okamžitě rozuměli a byl fantastický.“
„Jakožto poslední z dlouhé řady ochránců je Roland velice respektovaný, ale když se s ním poprvé setkáváme, má zlomeného ducha a v duši se mu usadil stín,“ říká Elba. „Je v podstatě jen stínem svého původního já, pátrajícím po něčem, co nemůže naléze: po Muži v černém, který ho provokuje a vysmívá se mu už dlouhé roky a který zničil jeho svět a s ním všechny, které miloval. Rolanda na jeho cestě pohání touha po pomstě na svém pradávném nepříteli.“
Elba prohlašuje, že se role pistolníka ujal s velkou radostí, protože věděl, že je Stephen King autorem propracovaných, komplexních a velkolepých postav. „Je to velice inteligentní autor mistrně vypracovaných postav,“ míní Elba. „Roland se v rámci knižní předlohy vydává na pozoruhodnou pouť.“
Walter je Rolandovým mystickým nepřítelem a psychopatem, který zničil Středosvět. Nyní je jeho cílem vtáhnout všechny světy do chaosu, čehož docílí zničením Věže.
„Jedná se o postavu, která působí zcela obyčejně a hravě, ale současně se jedná o nemilosrdného a děsivého padoucha, který působí dojmem, že má vše zcela dokonale pod kontrolou,“ pokračuje Howard. „Matthew McConaughey je pro roli muže v černém naprosto dokonalý – je neuvěřitelně šarmantní, uvolněný a velmi zákeřný.“
„Walter procestoval mnohé světy v mnoha různých dobách – zná současný New York a ví, kde si koupit hamburger, ale současně se díky své magii může ocitnout na dvoře nějakého z králů,“ říká Arcel. „Touží po tom, aby ve vesmíru nastolil věk Šarlatového krále – ďábla.“
„Walter není pouze plochý padouch. Vnímá svět zajímavým pohledem s jistou dávkou potěšení – i když se nachází na té špatné straně spektra,“ pokračuje Arcel. „Užili jsme si s tou postavou spoustu zábavy a společně s Matthewem jsme ji obohatili o řadu vrstev, které vycházejí z knihy – například co se týče toho, jak Walter hovoří a pohybuje se.“
McConaughey byl nadšený z možnosti zahrát si tak dynamickou postavu. „Jedná se o zcela originální postavu – bylo skvělé, že jsem se mohl do jejího vzniku zapojit už od samého počátku a doufám se tak stát součástí původního příběhu, ve kterém jsem autorem muže v černém i já.“
Jádrem konfliktu mezi Walterem a Rolandem je dynamika, která je současně prostá i komplexní. „Walter je klasický padouch v mýtickém souboji dobra a zla,“ shrnuje McConaughey. „Pokud Věž padne, ujme se Walter svého místa po boku Šarlatového krále.“
Ale King ve Walterovi vytvořil mnohavrstevnatého padoucha. „Walter se v souvislosti s Rolandem pohybuje po velice tenké linii – Roland je Walterovi zajímavým způsobem sympatický,“ míní McConaughey. „Zcela jistě neuznává naplno Rolandovy hodnoty a jeho čestné chování. Ale jejich vzájemná hra ho baví a nechce, aby skončila příliš brzy, i pokud ji vyhraje. Roland je tím nejnadanějším, koho potkal, a když se ocitá na dně a prohrává, ať už následkem paranoi či bolesti, tak ho Walter znovu přivede k životu, aby jejich hra mohla pokračovat.“
Přesto, ačkoliv Roland s Walterem svůj souboj vedou už celou věčnost, se z McConaugheyova pohledu jedná o jednostranný boj. „Walterovi není možné ublížit,“ říká. „Pokud na něj někdo zaútočí, může zjistit, že se jedná o pouhý přízrak – možná dokonce ani není tím, co si myslíte, že je. Nestojí ho to vůbec žádnou námahu.“
Mezi tyto dva bojující giganty vstupuje mladík z našeho světa, který by mohl rovnováhu sil převážit na kteroukoliv stranu. Čtrnáctiletý Jake žije obyčejným životem v New Yorku se svou matkou Laurie (Katheryn Winnick) a nevlastním otcem Lonem (Nicholas Pauling). Je sužován podivnými sny, které nechápe, a vytváří detailní kresby svých cizokrajných vizí: pistolníka, muže v černém a nepozemského světa, ve kterém žijí – Středosvěta, kde se mu podaří zahlédnout i Věž.
„V mnoha ohledech ten příběh vidíme Jakeovýma očima a je velice působivý, protože stejně jako on věříme tomu, že možná není duševně zcela v pořádku,“ říká Huggins. „V první části filmu se s ním vydáváme na děsivou pouť, která končí zjištěním, že není bláznem, skutečně vidí zcela jiný svět a je součástí velmi zásadních událostí. Nik proto hledal dětského herce, který by se těmito fantastickými událostmi dokázal inspirovat. Tom Taylor je úžasný herec, ale zaujal nás především tím, že k této roli přistoupil s jistou dávkou nevinnosti.“
Jake následuje stopy, které vidí ve svých snech, a objeví způsob, jak navštívit Středosvět, kde pátrá po Rolandovi Deschainovi. Poté, co se s pistolníkem setká, se stane součástí boje na záchranu vesmíru, který probíhá napříč dimenzemi od Středosvěta až po New York.
Roland je zpočátku vůči Jakeovi podezřívavý. „Roland nechce mít s tím klukem nic společného, nikdy se v minulosti žádným dítětem nemusel zabývat. Ale když mu Jake vysvětlí své vize a řekne mu, že spatřil muže v černém, začne se o něj Roland najednou velice zajímat. Jake má informace, které Roland potřebuje, pokud má Waltera najít.“
Kontakt s Jakem Rolandovi znovu připomene vše, co se kolem něj odehrává, stejně jako jeho roli v nadcházejícím souboji. „Roland si neuvědomuje, že stále ještě dokáže k ostatním něco cítit a ten mladý chlapec mu pomůže uvědomit si, že jeho duše ještě není zcela mrtvá,“ říká Elba. „Jedná se o pozoruhodný, pozvolný proces, který postupuje, jak se spolu navzájem lépe poznávají. Je to zajímavý a velice emocionální vývoj.“
Arcel prohlašuje, že se Taylor po herecké stránce zdatně vyrovnal i tak výjimečnému herci, jakým je Elba. „Pracoval s maximálním nasazením,“ říká Arcel. „Mezi záběry hrál fotbal, ale jakmile se ocitl před kamerami, soustředil se naprosto stoprocentně na svůj výkon. Na čtrnáctiletého chlapce má úžasnou energii a pozoruhodné instinkty.“Článek pro vás připravil Honza Vavřička.
Pokud máte chuť na další články, klikněte na sekci Novinky anebo se mrkněte na rozverné rozhovory a odvážné fotogalerie v sekci EroTotem. Fanouškům scifi a fantasy rozhodně doporučuji navšívit Scifi Quest Michala Březiny, kde najdete recenze a hustě vtipné rozhovory s celebritami.
Kam dál?
Objevte atraktivní svět celebrit, přečtěte si články o erotice a intimitě anebo si přečtěte další originální články a zábavné kuriozity na stránce zajímavé zprávy. Baví vás thrillery a napínavé akční filmy? Ty nejlepší kousky jsou pro vás připraveny na stránce scifi filmy.