UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

Martin Pospíšil, Adrian Osmond a Kurt van der Basch pracují na komiksu R.U.R. podle Čapkovy předlohy

Martin Pospíšil, Adrian Osmond a Kurt van der Basch pracují na komiksu R.U.R. podle Čapkovy předlohy
03.03.2019

Přečtěte si dvojitý rozhovor s Kurtem van der Baschem a Martinem Pospíšilem

Rozhovor s Kurtem van der Baschem

Jaký máte vztah k fantazii?

Classic fantasy of the Tolkein variety was never my ’thing’ but since my earliest childhood int he 70’s I have been obsessed by space and Sci-fi. IIt’s some of my earlliest memories. I have all my star wars toys still and a few UFO tattoos too.

Proč a kdy jste začal malovat?

I was drawing since before I can remember. Some kids were good at sports and I was always good at drawing. In high school and university I took a little detour into classical music but in the late 90’s I realised that I needed to be an artist profesionally.

Jaké máte za sebou realizované projekty, na které jste hrdý?

I am especially proud of some of the movies I have storyboarded and for various reasons. I love Cloud Atlas because it is completely crazy and almost unbelieveable it got made. And it got made partly because of the first round of illustrations we did for use when the Wachowski’s were trying to gather financial support. Star Wars The Force Awakens I am proud of because it was special in the first wave of the new star wars films and enthusiasm was so incredibly high. Proud of Jurassic World: Fallen Empire because I was on it for over a year and involved in almost every scene.

Na čem nyní pracujete?

I am working on a few projects. Just finished a very funny Swedish Black comedy called Fimbulvinter which starts shooting this year. About to go to Berlin for another season of Babylon Berlin, Tom Tykwer’s acclimed 1920’s crime series and later this year we’ll do the next season of the big budget Amazon fantasy series "Carnival Row’ which has been shooting here in Prague with Orlando Bloom. It’s a murder mystery story of mythical creatures living in a ghetto in a fictional Victorian city after fleeing a civil war in their homeland. Like all refugees, they are blamed for the problems of the city they arrive in. It’s going to be very good.

Na závěr prosím poraďte začínajícím malířům, výtvarníkům či grafikům, jak dosáhnout svého snu a stát se profesionálním umělcem.

My advice is to submit to your obsessions. If there’s something you need to draw over and over and can’t get enough - do it. This may become your specialty. On top of that develop solid draughting skills. Learn perspective and figure drawing. Copy your favourite artists until it becomes reflex. Then find some commercial application for drawing. I have done a lot of pretty uninteresting cereal and shampoo commercials to pay my rent between the more exciting film jobs.

Kudy podle vás vede cesta k úspěchu a co vy osobně považujete za profesní úspěch a další vysněnou metu?

I guess being willing as I said before, to work from the bottom. Taking jobs that aren’t very glamourous at the beginning. I felt I was professionally successful first when I was paying all my bills based on drawing jobs. I also considered it a sort of indicator that I had gotten somewhere when I first went abroad to work in places where there were already good artists.

At the moment outside of film work I am preparing a comic adapatation of the Capek play RUR to coincide with the 100th anniversary of it’s publication. It’s being written by UK Playwrite and director Adrian Osmond, drawn by me and coloured by Martin Pospíšil. Tomas Krejci is developing the project. Our aim is to remain faithful to the original material as much as possible. I am setting it in an alternate 1920’s. Also, very loosely coming together is another comic fantasy series set in Prague in various ages. I’m collaborating with Brno-based writer Katerina Sardicka who won the writing competition "Hvězda inkoustu" last year. This year her first novel "Zmizení Sáry Lindertové" is being published by Fragment.

Rozhovor s Martinem Pospíšilem

Jaký máte vztah k fantazii?

Bez fantazie bych nemohl dělat to co dělám a upřímně nevím, jak bez fantazie vůbec fungovat. Je to součást mého každodenního života. Ať dělám cokoliv, kreslím, komponuji hudbu, nebo vymýšlím nový design, vždy je potřeba se ponořit někam mimo naší realitu, aby to dobře dopadlo. Když nad tim tak přemýšlim, tak dost času trávím mimo tenhle svět...

Proč a kdy jste začal malovat?

Nemám ponětí, prostě to ve mě bylo nějak zakódované už od malička. Rodiče jsou umělecky založení, takže jsme si s bráchou a ségrou kreslili dost často. Ve škole jsem nikdy nedokázal držet tužku aniž bych jen tak seděl a poslouchal a podle toho taky vypadaly moje sešity. Neustále jsem něco čmáral, nebo něco tvořil a to mi vydrželo dodnes. Opravdu pochybuji, že bych se toho ještě někdy zbavil... nevidím k tomu ani důvod.

Jaké máte za sebou realizované projekty, na které jste hrdý?

Mám za sebou celkem dost realizovaných projektů, ale i přes to bych nepoužil přímo slovo hrdý, protože laťka je celkem vysoko. Pokud bych ale měl vybrat nějaké projekty za kterými si stojím a jsem vděčný, že jsem je mohl dotáhnout do konce, tak rozhodně komiks Kapsy, ke kterému jsem koloroval dvě povídky a dělal kompletní lettering. Závodní kombinézy pro Ester Ledeckou, ty ve kterých vyhrála olympiádu. Nikde se o tom nepíše, ale lyžařskou jsem v podstatě dělal celou já a na snowboardové jsem spolupracoval s Jonášem Ledeckým. Určitě musím zmínit i jeden ze zatím posledních projektů, kterým byl vizuál k filmu Zlatý Podraz, který byl v kinech v říjnu. A v neposlední řadě koloring a lettering ke komiksu Pussycat Assassins, který měsíčně vychází v magazínu Playboy.

Na čem nyní společně s Kurtem pracujete?

S Kurt van der Baschem momentálně děláme na komiksu R.U.R. podle Čapkovi předlohy. Komiks by měl vyjít tento rok, pokud vše půjde podle plánu. Tvorbu s nim si hrozně užívám a rozhodně to nebude naše poslední spolupráce, už teď vymýšlím co podnikneme dál.

Na závěr prosím poraďte začínajícím malířům, výtvarníkům či grafikům, jak dosáhnout svého snu a stát se profesionálním umělcem. Kudy podle vás vede cesta k úspěchu a co vy osobně považujete za profesní úspěch a další vysněnou metu?

Já osobně nejsem troškař a tak zatím nic z toho co se mi podařilo nepovažuji za nějaký velký úspěch. Mam před sebou jestě velkou spoustu cílů, ke kterým se hodlám dopracovat a opravdu dlouhou cestu, která k nim vede. Pokud něčeho dosáhnu, pokračuji dál jakoby se nic nestalo, protože teprve celosvětové měřítko určí jestli za něco stojíte, nebo ne.
K otázce co poradit začínající výtvarníkům... Na úspěch neexistuje žádný zaručený návod, ale hlavní je nenechat se nikdy ničím a nikým odradit. Stanovit si cíl, udělat si vizi a k tomu směřovat veškeré svoje rozhodnutí. Uvědomit si, že jenom talent nestačí a je potřeba strávit spoustu času sebezdokonalováním. Nespokojovat se s úspěchama, které přijdou, ale pokračovat pořát dál. A nebudeme si nic nalhávat, k úspěchu je zapotřebí také štěstí... ale i tomu se dá jít naproti.

Děkuji za rozhovor
Honza Vavřička

Užitečné odkazy



Kam dál?

Přečtěte si další zajímavosti, originální články a objevte zábavné kuriozity na stránce zajímavé zprávy. Baví vás filmy? Ty nejlepší kousky jsou pro vás připraveny na stránce scifi filmy.