UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

UNIWEB s.r.o. vám vytvoří www stránky na míru

Reklama

5 tipů jak efektivně zvládat vysoké pracovní tempo a stres a uchovat si vysokou produktivitu

5 tipů jak efektivně zvládat vysoké pracovní tempo a stres a uchovat si vysokou produktivitu
11.08.2022

Nemusíte zrovna během svého pracovního dne zachraňovat životy, abyste cítili stres. Se stresem se můžete setkat skoro na každé pracovní pozici, ať už jste manažerka na vysoké pozici, účetní v malé firmě, učitelka, policista nebo pokladní. Jak a proč se naučit efektivně zvládat vysoké pracovní tempo a stres?

Proč je dobré vyhýbat se stresu?

Stres lze obecně popsat jako zátěž organismu a znají ho všichni lidé. Každý člověk ho prožívá jinak, pozoruje na sobě jiné projevy, zaznamenává různou intenzitu a vyvolají ho odlišné situace. Obvykle je spojován se situacemi, které v člověku vyvolávají úzkost, nejistotu, napětí, bezmoc a další podobné emoce.

Krátkodobý stres by se dal považovat za dobrý a motivující. Pomáhá totiž lidskému organismu mobilizovat se, dosáhnout lepších výkonů. Ale co se děje s lidským tělem, pokud na něj stres působí dlouhodobě?

Dlouhodobý stres může mít až zničující dopad na člověka a jeho zdraví, zasáhnout může nejen do pracovních vztahů, ale i do těch rodinných. Důsledkem stresu může být i celá řada civilizačních onemocnění.

Tip: jaká jsou nejčastější civilizační onemocnění a jak jim předcházet?

Syndrom vyhoření může postihnout každého

Syndrom vyhoření může postihnout každého, kdo pracuje v plném pracovním nasazení a je často vysoce vytížený. Syndrom vyhoření je stav chronického stresu, kdy dochází k celkovému vyčerpání organismu a člověk přestává být schopen fungovat jak na osobní tak i profesní úrovni. Nefunguje to však tak, že se ráno vzbudíte a bum - máte syndrom vyhoření. Lidé, kteří pracovně vyhoří zpravidla dlouhodobě ignorují varovné signály, kterými tělo dává jasně najevo, že by bylo dobré zpomalit.

Příznaky syndromu vyhoření

Příznaky syndromu vyhoření lze pozorovat na fyzickém těle, ale také na změně vlastních emocí. Mezi časté příznaky syndromu vyhoření patří:

  • Bolest na hrudi
  • Dušnost
  • Mdloby a závratě
  • Časté bolesti hlavy
  • Potíže trávicího traktu
  • Časté infekce, nachlazení
  • Ztráta chuti k jídlu
  • Úzkosti
  • Pesimismus
  • Izolace
  • Ztráta radosti
  • Agresivita, podrážděnost

a další

TIP: V souvislosti se stresem dávejte pozor také na vysoký krevní tlak.

Zjistěte, co u vás stres v práci vyvolává

U každého může stres a neklid v práci, který může mít vliv i na pracovní výsledky a produktivitu, vyvolat jiný stresor. Někoho může stresovat jen velké množství práce, které se před ním kupí, někoho to, že si se zadanými úkoly neví rady, jiného stresuje nedostatek času.

A co v práci stresuje vás? Je důležité odhalit nejčastější příčiny stresu, abyste je mohli úspěšně eliminovat. Některé se odstraňují snáz, některé hůř. Společně s námi se můžete podívat na obecné tipy, jak se můžete snažit stres ze svého pracovního života eliminovat a naučit se s ním efektivně pracovat.

1. Zorganizujte si práci

Dobrá organizace pracovních úkolů je základ, pokud vás stresuje hlavně to, že nestíháte něco včas dokončit nebo odevzdat. Přemýšlejte o lepší časové organizaci, můžete si například sestavit plán úkolů, abyste na nic během pracovního dne nezapomněli.

Tip: Pokud si s time managementem nevíte rady, podívejte se po různých workshopech nebo knihách s touto tématikou, například na knihu Mít vše hotovo od Davida Allena.

Na druhou stranu, některé pracovní aktivity zorganizovat úplně nelze a jednoduše ani nemůžete za to, že práce stojí. Je klidně možné, že čekáte na práci kolegů, hovor od klientů nebo opravu některých pomůcek pro vaši práci.

V takovém případě je nejlepší uvědomit si, že s některými věcmi opravdu nejde nic dělat a poradit se o dalším postupu se svým nadřízeným ještě předtím, než se stres vůbec stihne dostavit.

Pár dalších tipů, které mohou s organizací práce pomoci:

  • Naučte se lidem říkat ne a nenechte se zavalit množstvím práce jen proto, že neumíte říct ne
  • Naučte se dělat jenom jeden úkol, multitasking je sice skvělá věc, ale pokud se potřebujete něčemu naplno věnovat, dejte tomu 100 % vaší pozornosti
  • Mějte na paměti, že nemusíte být na vše sami, požádejte o pomoc své kolegy v práci, v některých případech na ně jistě můžete některé úkoly přesměrovat - určitě to zvládnou stejně dobře, jako vy
  • Zachovávejte si při práci nadhled a zdravý odstup. Nic většinou nebývá tak beznadějné, jak se může na první pohled zdát

2. Počítejte s pracovními přestávkami

Přestávky v práci neslouží jen k tomu, abyste se rychle naobědvali a vyřídili osobní hovory. Během přestávek byste si měli odpočinout. Možná se to nezdá, ale i pár minut jiné činnosti může vaši další práci během dne zefektivnit.

Naplánujte si proto během pracovního dne krátké přestávky, v kterých se budete věnovat jiným, zklidňujícím činnostem. Někomu pomáhá krátké protažení se, procházka po chodbě, jiný upřednostní dechové cvičení nebo zchlazení se studenou vodou.

Taková krátká přestávka by se měla uskutečnit každých 90 minut, pokud chcete dále efektivně v práci pokračovat.

3. Naučte se správně trávit volný čas

Chcete být úspěšní? Začněte efektivně relaxovat! I když si osvojíte spousty relaxačních technik, které můžete využívat v práci, nejdůležitější práci můžete odvést ve svém volném čase, když se ho naučíte správně trávit.

Naučit se relaxovat může být pro některé lidi těžké - přitom jiným by jistě odpočinek dopřáli, tak proč ne sobě? Mějte se rádi a pečujte o sebe. Věnujte si chvilku času jen pro sebe, jděte se projít do přírody, začněte se věnovat meditaci, tvůrčí činnosti, čtěte si knížky, lenošte, poslouchejte zvuky přírody nebo aktivně sportujte.

4. Zdravý životní styl a kvalitní spánek má také vliv na stres

Když se alespoň pokusíte jíst lépe, vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám s vysokým obsahem cukru a naopak upřednostníte plnohodnotný a nutričně vyvážený talíř, uvidíte, že stresové situace začnete zvládat mnohem s větší elegancí.

Nejlépe pak uděláte, když zapracujete i na kvalitním spánku a budete se ho snažit podpořit. Pomoci mohou různé bylinky jako třeba heřmánek, večerní meditace, aromaterapie nebo omezení technologií alespoň dvě hodiny před usínáním.

5. Zaměřte se na pracovní prostředí

Velkým tématem je také pracovní prostředí jako stresor. Pokud totiž máte odvádět svou práci dobře, potřebujete vytvořit okolo sebe vhodné pracovní podmínky. Pod vhodnými pracovními podmínkami si toho můžete představit spousty - od uzpůsobení prostoru, v kterém pracujete a jeho vybavení až po podporující se kolektiv.

Pracovní prostor
Pokud máte kancelář na rušné silnici nebo obecně pracujete na místě, kde je rušno, podepisuje se to podvědomě i na vaší hladině stresu. Zaměstnavatel by se proto měl snažit vytvářet co nejvíce podněcující a vyhovující prostředí a snažit se omezit hluky z okolí.

Co se týče kancelářské práce, může jít o různé úpravy kanceláří jako je odhlučnění stěn nebo podlah. Důležité je také pohodlí při práci a alespoň částečné soukromí.

TIP: Dopravujete se do práce do centra města? Myslete při svých cestách na bezpečnost a používejte reflexní prvky.

Podporující prostředí a dobrý kolektiv na pracovišti
Pokud pracujete v příjemném, podporujícím se a přátelském kolektivu, pracuje se vám jednoznačně lépe než tam, kde panuje nespolupráce nebo snaha uškodit. Jestliže máte z vašeho pracovního místa dostatečně velké slovo, snažte se na dobrém kolektivu a zdravé firemní kultuře pracovat.

Vytvářet totiž pohodové prostředí je velmi důležité. Opak totiž může být důvodem, proč se vám zaměstnanci střídají jako na běžícím pásu. Zajímejte se proto o kolegy, pořádejte různé firemní akce a ptejte se lidí okolo vás, co by vylepšili a podobně.

Pokud jste naopak v roli, kdy si toho tolik diktovat nemůžete a nacházíte se na místě, kde se například setkáváte s šikanou a neochotou spolupracovat, radíme vám odejít z takového pracovního prostředí co nejdříve.

Závěr

V závěru článku přinášíme pár dalších tipů pro to, jak se naučit pracovat se stresem. Nyní už víte, že vám může pomoci lepší organizování vaší práce a času, od věci není ani udělat si kvalitní přestávku během pracovního dne.

Na spoustě faktorech, které vám pomohou ve stresových situacích můžete pracovat dlouhodobě. Naučte se vyplnit svůj volný čas vhodnými aktivitami a zároveň dostatečně odpočívejte. Pozadu by neměla zůstat ani zdravá strava a kvalitní spánek.

Text a fotografie: Alena Mrvíková

Zdroj fotografií:
pexels.com/cs-cz/foto/osoba-zena-iphone-chytry-telefon-313690/
unsplash.com/photos/gcsNOsPEXfs
pexels.com/cs-cz/foto/ruce-zena-kofein-kava-904616/ volný čas
pexels.com/cs-cz/foto/lide-kancelar-prace-zeny-7433866/



Kam dál?

Přečtěte si další zajímavosti, originální články a objevte zábavné kuriozity na stránce zajímavé zprávy. Baví vás filmy? Ty nejlepší kousky jsou pro vás připraveny na stránce scifi filmy.