Luboš Ondráček nám ukáže Znamení jednorožce a pozvedne Paži Oberonovu!


18.03.2021

Po Devíti princích Amberu a Puškách Avalonu přichází nezdolní propagátoři klasických děl fantastiky s pokračováním pětidílné ságy jednoho z velmistrů žánru, kterým není nikdo jiný než Roger Zelazny.

V předchozích Puškách Avalonu se princ Corwin, jenž byl v první knize potupen, oslepen a uvržen do žaláře, vydává napříč silně střeženým Kolvirem, aby dosáhl bran Amberu. Ve znamení Jednorožce se Zelazny v retrospektivách zaměřil na jednotlivé členy rodiny. Přesto se posluchači stejně jako princ Corwin dozví o největším tajemství královské rodiny. Tím je schopnost manipulovat stíny a cestovat paralelními světy. Problém tkví v tom, že toto umění bylo vyzrazeno nepřátelům. V Paži Oberonově se pak spolu s Corwinem dozvíme o tom, jak vlastně fungují pakty mezi jednotlivými členy rodiny. Zároveň zjistíme, jak vznikla černá cesta, jak se to má s Dvory chaosu a trochu se rozmotá ta příšerná věc se Vzorem. Zároveň se konečně setkáme s výrobcem trumfů Dworkinem. Zkrátka a dobře i čtvrtá část ságy nám má co nabídnout.

Režisér Radek Volf a narátor Luboš Ondráček jedou ve vyjetých kolejích a oproti předchozím dílům se nezměnilo skoro nic. Ústřední melodie je stejně příjemně tajemná, Corwin a spol. spolu i nadále komunikují mírně zkreslenými hlasy pomocí tarotových karet. Narátor stejně jako u předchozích knih perfektně zvládá lehce cynický Corwinův tón, stejně jako všechny jeho dosud žijící bratry a sestry. Ani jednou se mi nestalo, že bych v dialozích ztratil přehled o tom, kdo právě mluví. Potud, chvála Oberonovi, vše při starém. Novinkou však je, že se na scéně konečně objevil výrobce karet Dworkin, na jehož ztvárnění jsem byl asi nejvíce zvědav. A musím říci, že jestli ostatní členy klanu zvládl pan Ondráček dobře, Dworkin se mu vyloženě povedl. Těžko se popisuje tón, který pro starého a trochu šíleného tvůrce trumfů zvolil (lehce nakřáplý to nevyjadřuje přesně), ale sedl mi k Dworkinovi perfektně. Takhle nějak si představuji souznění s postavou. Inu, je radost slyšet, když si sednou narátor, režisér i text. Osobně se těším na poslední část příběhu, která je naštěstí na stránkách audiovydavatelství Walker & Volf už také k dispozici. Dvory chaosu už čekají a s nimi vyvrcholení celé ságy. Vlastně ještě jedna věc mi na přednesu Luboše Ondráčka imponuje. Dokáže s přehledem udržet posluchačovu pozornost, i když je text mnohdy nepřehledný a dialogy jsou často hodně náročné.

Hodnocení: 89%

Jan Procházka

Název: Amber: Znamení jednorožce (3. díl)
Autor: Roger Zelazny
Žánr: Fantasy
Čte: Luboš Ondráček
Datum vydání: 28. září 2020

KRÁTKÝ ROZHOVOR S NARÁTOREM LUBOŠEM ONDRÁČKEM

Audiovydavatelství Walker & Volf se specializuje na fantastiku a především na sci-fi. Vy jste pro ně načetl sérii Amber i knihu Měsíc je drsná Milenka. První je jedním z pilířů světové fantasy, druhá jednou z mnoha knih Roberta A. Heinleina jednoho z předních autorů sci-fi. Má první otázka tedy logicky zní, jaký má vztah Luboš Ondráček k fantastice? A jaká k ní byla jeho cesta?

Jsem z generace, která žila až do třiceti let v něčem čemu soudruzi, kteří se v posledních letech opět dostávají k moci, říkali socialismus. Četba byla jedním z mála způsobů úniku z reality. Hltal jsem tedy vše, bez rozdílu žánru, co bylo k mání a nebylo zatíženo tehdejší ideologií. Pochopitelně i SF, ve které mimochodem mám pocit, že momentálně reálně žijeme. Např. v roce 1984 jsem z papírové kopie četl knihu 1984, a hle, už se z toho příběhu pomalu také stává realita. V dabingu jsem třeba hovořil ústy Chakotaye ve Star Treku -Voyager. Tedy fantastika ano, ale čtu rád cokoliv, co mě zaujme.

Amber, jediný pravý svět stvořil velmistr žánru Roger Zelazny a vy jste s devíti princi Amberu, jejich sestrami a Dworkinem tvůrcem karet strávil mnohem více než 36 hodin (tolik zhruba trvá poslech celé pentalogie). Který z členů rodiny si získal vaše sympatie a naopak s kým byste se nikdy nechtěl potkat?

Nevím proč, ale nějak mně oslovil, možná možností interpretace, právě Dworkin. Potkat bych se nechtěl s kteroukoli postavou, která s vámi s úsměvem komunikuje, a za rohem vás podrazí. Ale to platí i v reálu, že?

Třetí otázka je mnohem jednodušší. Jaký máte vztah k audioknihám? Jste také náruživým posluchačem, nebo vám bohatě stačí, že je načítáte?

Pár audioknih jsem si poslechl, ale nejsem jejich nijak náruživým posluchačem. Ovšem jejich načítání mě zcela pohltilo. Konečně mohu vyprávět příběhy, tak jak to cítím, když knihu poprvé čtu a v hlavě se mi promítá jakýsi film, jež pak mohu hlasitou četbou interpretovat tak, jak to cítím já sám. Jsem pak nesmírně štasten, když se v hodnoceních posluchačů dozvídám, že je to, včetně mé interpretace, pohltilo taky. Mám najednou dojem, že někde žijí se mnou spřízněné duše, které to cítí stejně jako já. To je čirá nefalšovaná radost. Pochopitelně, je třeba absolutně ctít autora.

Poslední otázka je tak trochu na tělo. Walker & Volf není jediné audio vydavatelství, se kterým spolupracujete. Rád bych se zeptal, jak se vám s Radkem Volfem a Jiřím Procházkou spolupracovalo a čeho si na jejich přístupu k vám jakožto narátorovi a k práci ve studiu ceníte nejvíce?

Jiří a Radek jsou těmi, kteří mi jako první obohatili profesní život o novou disciplínu. Otevřeli mi tak i cestu ke spolupráci s jinými vydavateli. Díííííky. Naše spolupráce pokračuje, a doufám, že bude i nadále. Pikantní je, že já jsem asi jediný z nás tří, který dostane hned zaplaceno, a oni pak roky čekají, až se jim vrátí náklady, a hned zase všechny prachy vrazí do další knihy. Radekjako režisér dělá práci přesně tak, že herec má pocit absolutní svobody. To ovšem neznamená, že nepohlídá každý interpretův falešný tón. Tak ještě jednou díky, a zdravím všechny posluchače SF audioknih.

Děkuji za vaše odpovědi a váš čas.