Zlověsti - Pavel Skořepa - recenze

25.11.2021
Slovenské nakladatelství Art Floyd vydalo českého autora. Na světě je tak sbírka povídek a poezie. Co se skrývá pod tímto tajemným počinem?

Pavel Skořepa není vyloženě prvoautorem, vypsal se v časopisech Abdon, objevil se v Trash4, má za sebou také účast v antologii Zajtra bude včera (2020 – Hydra). Naposledy vyšel v básnické sbírce Co číhá v temnotách (2021, Golden Dog), ovšem jako samostatný počin vychází až právě jeho Zlověsti. Kniha je rozdělena na dvě pomyslné části. První obsahuje různě dlouhé povídky a druhá několik různě dlouhých básní. Vše doplňují nevšední ilustrace od Natty LeoLuin Hirkové.

Skořepa má velmi výrazný sloh, možná byste řekli, že až přehnaně literární, jenomže po přečtení všech povídek a poezie zvlášť vám dojde, že to těžko můžete autorovi vyčítat, neboť je právě jeho předností. Je jeho stylem. Ta přemýšlivost, ta poetika doslova protkává jednu každou povídku. Barvité popisy prostředí, pocitů, vlastně i většiny scén činí z díla jakýsi závan něčeho jiného. Nyvý poeta tklivě po knize zalační a ruce své vztáhne na obal matný, řekl bych klidně s autorem.

Neosloví pouze zmíněná poetika a texty, které prostě psal básník, zájem může vyvolat i pestrost žánrů. Pavel Skořepa cílí především na vyhledávače hrůz a tajemna, potěšení však najdou i klasičtí fantazáci. Jednoduše řečeno, povídky jsou hororofantasyscifoidní, ještě jednodušeji řečeno – prostě si knihu pořiďte a uvidíte sami.

Poezii rozumím jako makak francouzské kuchyni – to se přiznám bez lechtání, netroufám si proto hodnotit úroveň elegických distichonů páně Skořepy, nepoznám ani haiku natož klasický kontrapunkt sylabotónických daktylotrochejí, ale jestli je autorova poezie alespoň z poloviny tak dobrá jako jeho povídky, určitě mi dáte za pravdu, že ne nadarmo tuto knihu doporučuji.

Kniha Zlověsti je temné ale i nápadité čtení na dlouhý zimní večer, čtení rozporcované na relativně krátké úseky, hltat můžete na přeskáčku i zcela lineárně, a jste-li vyloženými fajnšmekry, klidně to zkuste i odzadu.

INFO O KNIZE:
Vydáno: 2021, Art Floyd
Počet stran: 250