Tajemství názvů ženských genitálií: odhalují vztah k vlastnímu tělu i sexu, tvrdí studie

13.11.2025

Havířov, 12. listopadu 2025 - Nová studie odhalila fascinující souvislost mezi jazykem, tělesným obrazem a sexuálním prožíváním žen. To, jak ‎ženy pojmenovávají své genitálie, vypovídá o tom, jak se ve svém těle cítí i jak si užívají sex. Zatímco užívání dětinských výrazů a zdrobnělin souvisí s nižším sebevědomím a negativnějším vztahem k vlastnímu tělu, vulgární výrazy se pojí s větší otevřeností a vyšším sexuálním potěšením.

Na to, jak slova, která používáme o svém těle, utvářejí to, jak se v něm cítíme, hledal odpověď tým výzkumníků z Johannes-Gutenberg University a z Bar-Ilan University. V rámci nového výzkumu se vědci zaměřili na to, jak se ženy vyjadřují o svých intimních partiích v souvislosti s jejich tělesným obrazem, sexuálním chováním i postoji ke zdraví. 

V rámci studie, do které se zapojilo 457 žen různého věku, měly účastnice popsat, jaké výrazy běžně používají pro své genitálie – a to ve dvou situacích: v běžné konverzaci a v partnerském, sexuálním kontextu. Zároveň vyplnily dotazníky, které zjišťovaly jejich spokojenost se svým tělem, sexuální uspokojení i postoje k intimní hygieně nebo kosmetickým zákrokům, jako je labioplastika (pozn. plastické úpravy ženského genitálu).

V běžné řeči vedou anatomické termíny, v ložnici vulgarismy

V běžné řeči většina žen (zhruba 75 %) pro své genitálie používá‎ anatomické termíny, nejčastěji slova vagína nebo pochva. Asi 15 % žen své intimní partie nazývá‎ dětskými výrazy a zdrobnělinami (např. "pipinka", "kačenka"), dalších 15 % žen pak používá eufemismy (např. "tam dole" či "soukromé části"). A právě tato skupina žen vykazovala nižší spokojenost se svým tělem a častěji uváděla, že se při sexu necítí zcela komfortně.

"Dětinské výrazy a zdrobněliny pro ženské genitálie mají tendenci souviset s nižším sebevědomím a negativnějším vztahem k vlastnímu tělu," komentuje výsledky studie Lucie Slováčková, odbornice na zdravou sexualitu z e-shopu Ruzovyslon.cz.
"U této skupiny žen vědci navíc zaznamenali častější používání intimních mycích prostředků a větší otevřenost vůči estetickým zákrokům, jako je například labioplastika," dodala odbornice.

Na základě studie vědci zjistili, že pojmenování ženských genitálií je velmi různorodé a silně závisí na kontextu. 

"V sexuálním prostředí se totiž nejčastěji objevovaly vulgární výrazy – téměř 45 % žen uvedlo, že během sexu používá slova jako "pussy" nebo jejich ekvivalenty. Tyto ženy také častěji hlásily vyšší úroveň sexuálního potěšení a větší počet orgasmů," upřesňuje Tanja Oschatz z Johannes-Gutenberg-University.

Z výzkumu tedy vyplývá, ‎že jazyk není jen prostředkem komunikace, ale i nástrojem sebepojetí. "To, jak o svém těle mluvíme, může ovlivnit, jak se v něm cítíme, jak o něj pečujeme i jak si užíváme intimitu," vysvětluje Lucie Slováčková. 

"A možná je to i výzva – naučit se o svém těle mluvit s respektem, přirozeností a bez studu. Protože každé slovo, které o sobě řekneme, nás určitým způsobem formuje," uzavírá Slováčková.

O Ruzovyslon.cz

RuzovySlon.cz již 24 let provází světem sexu a mění pohled české populace na něj. V prodejnách i e-shopu odborníci vybírají nejzajímavější erotické pomůcky z celého světa, které jsou ideálním prostředkem k experimentům s vlastní sexualitou, posouvání hranic a oživení stereotypního sexu. Součástí odborného poradenství je také tvorba instruktážních videí a testování erotických hraček. Růžový slon se také zaměřuje na vzdělávání populace v oblasti sexu, pravidelně se účastní edukačních akcí pro veřejnost a pořádá tematické workshopy a přednášky ve svých prodejnách.

Získaná ocenění

  • vítěz 2024 a 2023 v soutěži Nejdůvěryhodnější značka v kategorii Prodejci erotického zboží
  • čtyřnásobný vítěz ankety Shop roku 2021 v kategorii Cena popularity: Erotické zboží
  • vítěz v soutěži Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii "Inovace roku – Lidskost v obchodě"
  • druhé místo ve 21. ročníku soutěže WebTop100 v kategorii Ecommerce – velký B2C projekt
  • trojnásobné umístění v prestižním žebříčku v TOP50 soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE mezi nejrychleji rostoucími tech firmami.
  • umístění v prestižním žebříčku Financial Times 1000, který vyhlašuje tisíc nejrychleji rostoucích společností v Evropě
  • umístění v unikátním žebříčku TOP 100 e-shopů v Česku, který zpracoval CzechCrunch ve spolupráci s BizMachine
  • finálové umístění v soutěži Ocenění Českých Lídrů – OCL

TZ

Fotka od R23X z Pixabay