Tajemství názvů ženských genitálií: odhalují vztah k vlastnímu tělu i sexu, tvrdí studie
Havířov, 12. listopadu 2025 - Nová studie odhalila fascinující souvislost mezi jazykem, tělesným obrazem a sexuálním prožíváním žen. To, jak ženy pojmenovávají své genitálie, vypovídá o tom, jak se ve svém těle cítí i jak si užívají sex. Zatímco užívání dětinských výrazů a zdrobnělin souvisí s nižším sebevědomím a negativnějším vztahem k vlastnímu tělu, vulgární výrazy se pojí s větší otevřeností a vyšším sexuálním potěšením.
Na to, jak slova, která používáme o svém těle, utvářejí to, jak se v něm cítíme, hledal odpověď tým výzkumníků z Johannes-Gutenberg University a z Bar-Ilan University. V rámci nového výzkumu se vědci zaměřili na to, jak se ženy vyjadřují o svých intimních partiích v souvislosti s jejich tělesným obrazem, sexuálním chováním i postoji ke zdraví.
V rámci studie, do které se zapojilo 457 žen různého věku, měly účastnice popsat, jaké výrazy běžně používají pro své genitálie – a to ve dvou situacích: v běžné konverzaci a v partnerském, sexuálním kontextu. Zároveň vyplnily dotazníky, které zjišťovaly jejich spokojenost se svým tělem, sexuální uspokojení i postoje k intimní hygieně nebo kosmetickým zákrokům, jako je labioplastika (pozn. plastické úpravy ženského genitálu).
V běžné řeči vedou anatomické termíny, v ložnici vulgarismy
V běžné řeči většina žen (zhruba 75 %) pro své genitálie používá anatomické termíny, nejčastěji slova vagína nebo pochva. Asi 15 % žen své intimní partie nazývá dětskými výrazy a zdrobnělinami (např. "pipinka", "kačenka"), dalších 15 % žen pak používá eufemismy (např. "tam dole" či "soukromé části"). A právě tato skupina žen vykazovala nižší spokojenost se svým tělem a častěji uváděla, že se při sexu necítí zcela komfortně.
"Dětinské výrazy a zdrobněliny pro ženské genitálie mají tendenci souviset s nižším sebevědomím a negativnějším vztahem k vlastnímu tělu," komentuje výsledky studie Lucie Slováčková, odbornice na zdravou sexualitu z e-shopu Ruzovyslon.cz.
"U této skupiny žen vědci navíc zaznamenali častější používání intimních mycích prostředků a větší otevřenost vůči estetickým zákrokům, jako je například labioplastika," dodala odbornice.
Na základě studie vědci zjistili, že pojmenování ženských genitálií je velmi různorodé a silně závisí na kontextu.
"V sexuálním prostředí se totiž nejčastěji objevovaly vulgární výrazy – téměř 45 % žen uvedlo, že během sexu používá slova jako "pussy" nebo jejich ekvivalenty. Tyto ženy také častěji hlásily vyšší úroveň sexuálního potěšení a větší počet orgasmů," upřesňuje Tanja Oschatz z Johannes-Gutenberg-University.
Z výzkumu tedy vyplývá, že jazyk není jen prostředkem komunikace, ale i nástrojem sebepojetí. "To, jak o svém těle mluvíme, může ovlivnit, jak se v něm cítíme, jak o něj pečujeme i jak si užíváme intimitu," vysvětluje Lucie Slováčková.
"A možná je to i výzva – naučit se o svém těle mluvit s respektem, přirozeností a bez studu. Protože každé slovo, které o sobě řekneme, nás určitým způsobem formuje," uzavírá Slováčková.
O Ruzovyslon.cz
RuzovySlon.cz již 24 let provází světem sexu a mění pohled české populace na něj. V prodejnách i e-shopu odborníci vybírají nejzajímavější erotické pomůcky z celého světa, které jsou ideálním prostředkem k experimentům s vlastní sexualitou, posouvání hranic a oživení stereotypního sexu. Součástí odborného poradenství je také tvorba instruktážních videí a testování erotických hraček. Růžový slon se také zaměřuje na vzdělávání populace v oblasti sexu, pravidelně se účastní edukačních akcí pro veřejnost a pořádá tematické workshopy a přednášky ve svých prodejnách.
Získaná ocenění
- vítěz 2024 a 2023 v soutěži Nejdůvěryhodnější značka v kategorii Prodejci erotického zboží
- čtyřnásobný vítěz ankety Shop roku 2021 v kategorii Cena popularity: Erotické zboží
- vítěz v soutěži Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii "Inovace roku – Lidskost v obchodě"
- druhé místo ve 21. ročníku soutěže WebTop100 v kategorii Ecommerce – velký B2C projekt
- trojnásobné umístění v prestižním žebříčku v TOP50 soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE mezi nejrychleji rostoucími tech firmami.
- umístění v prestižním žebříčku Financial Times 1000, který vyhlašuje tisíc nejrychleji rostoucích společností v Evropě
- umístění v unikátním žebříčku TOP 100 e-shopů v Česku, který zpracoval CzechCrunch ve spolupráci s BizMachine
- finálové umístění v soutěži Ocenění Českých Lídrů – OCL
TZ
