Sto let Gatsbyho a Bill Gates
Bill Gates jmenuje ve svých nedávno vydaných vzpomínkách na dětství čtyři knihy, které pro něj byly podstatné. Je to western Jízda do Ox-Bow (1940), kterým, jak tvrdí, "nahlédl etiku vietnamského konfliktu"… a je to Mechanický pomeranč (1962). A zbytek rané miliardářovy četby? Oba "životní" romány Francise Scotta Key Fitzgeralda (1896-1940) Něžná je noc (první verze 1934, přepracovaná 1951) a Velký Gatsby (1925).
Dotyčnému vlivu na Gatese se nejvíc diví ti, kteří postřehli, že se při tvorbě své Noci inspiroval Fitzgerald… dokonce Karlem Marxem. A miliardář dneška ve vzpomínkách pouze říká, že Něžná je noc ilustruje, nakolik může zdání klamat. A Gatsby? Tento "krátký román" předvádí (jak nevnímá jen Bill Gates) zející propast mezi morálkou a bohatstvím.
Kniha vznikla na francouzské Riviéře a - obdobně jako v Dickensových Nadějných vyhlídkách, Balzakově Otci Goriotovi a Stendhalově Červený a černý - přijde na začátku mladík z venkova (Gatsby) do města.
Píše se rok 1922 a dotyčnému se víc než líbí dáma jménem Daisy. Sedmikráska: sestřenice jistého Nicka, který je vypravěč románu. Může se, ale nemusí jednat o Fitzgeraldovo alter ego.
Asi za pět posledních let Gatsby zbohatl a Daisy, na niž celý čas ukrutně myslel, se mezitím vdala za bohatce jménem Toma. Ten má navíc milenku Myrtle a román je šikovně "omotaný": okolo dvou vražd. Za prvé: Sedmikráska srazí rollsem právě onu milenku, ačkoli prý nechtěně.
Zabitá byla vdaná a je to její "vytočený " manžel, nyní vdovec, kdo se začne pídit po zločinném rollsu a kdo zaklepe v rámci toho i u Sedmikrásčina manžela Toma, který jej naviguje dál. Za Gatsbym. A ten je vdovcem zlikvidován. Zabíjející auto bylo, to je fakt, jeho, ale…
Otázka: "Sedává za volantem vozu pokaždé a zaručeně majitel, a pokud tam i sedá, bylo to normou roku 1922?"
Dotaz ještě příhodnější: "Měli pravděpodobní původci plánu Tom a Daisy svědomí?" Odpověď: "Román žádné svědomí jich dvou nikde nepopisuje."
Třetí otázka? Z pohledu dneška zní zřetelně: "Kde, Fitzgeralde, zůstal Columbo? Nebo někdo podobný?"
Není ho a místo Columba, který by událost rozklíčoval, pokračuje ve vývoji suchá realita: společnost se distancuje od zastřeleného Gatsbyho a pohřben je takřka bez diváků; i když vypravěč románu Nick nad rovem nechybí.
Jak jinak, než úplně bez zájmu, má taky být zakopáván muž, který zabíjel autem, že! Kulku vdovce "si zasloužil" a kterýsi literární kritik shrnul všecko vznosněji než já: strohou větou. že Daisy Gatsbyho obětovala světu jeho vlastních symbolů. Přesněji? Až bohorovně mu dovolila, aby na sebe vzal její vinu. A kniha má ještě jeden aspekt. Nicka. Jestli dobře počítám, vzniklo do dneška minimálně pět filmových adaptací (snad víc) a některé naznačily, že je Nick vlastně gay. Ne že by na tom zásadněji záleželo, ale… stejně je pojat i nikdy nezfilmovaný scénář Trumana Capota. Tak nebo onak je Nick prostředník MEZI postavami, do děje se zapojuje a nestojí zcela stranou coby čumil. A na tohle rovněž pozor: Nick není spolehlivý vypravěč.
Jak to? Nedojdou mu věci, jaké by došly Columbovi.
Nechápe veškeré aspekty případu. A proč ne? Daisy zůstává jeho rodnou sestřenicí a Gatsby, jenž je do ní zaláskovaný, je mladík, jenž Nicka přitahuje. I z důvodu, že Gatsby Nicka přitahuje, jej Nick natolik zřetelně vnímá. A situaci. A i z té příčiny Nick o všem oddaně píše.
"Pojetí vypravěče je ovlivněno pojetím vypravěčů Josepha Conrada a Henry Jamese," vnímá to samé badatelka Alena Macurová a z hlediska literární vědy je, upozorňuji, šumafuk, zda Fitzgerald Jamese a Conrada znal nebo neznal. I bez ohledu na ně ostatně má smysl pro symboliku a postavil svůj, tj. Nickův dům do středu linie MEZI sídly Gatsbyho a Sedmikrásky. Aby to bylo na román, i kdyby krátký, bylo však třeba zapojit ještě kohosi, a tím kýmsi je VYDĚRAČ. Meyer Wolfsheim.
"Naše sny jsou silnější než my a se ztrátou jediného snu ztratíš schopnost hlubokého prožitku jako takovou," mínil podle všeho F. S. Fitzgerald, a sice bohužel nejsem poručík Columbo, ale koukněme se ještě jednou z Nickovy pozice. Nick má výhodně, to znamená BOHATĚ vdanou sestřenku Daisy a Tom je její muž a bohatec, i když ne budoucí Gates. I Gatsby, platonicky do Daisy zamilovaný, je sice bohatec, ale netypický. Pohádkový. Fitzgeraldův. Je jako lakmusový papírek! Jím se věc zkoumá! A kdyby Gates formuloval, čím je Gatsby netypický, řekl by nejspíš, že je bohatec mentálně, ech, poněkud chudší. Až moc ho táhne srdce.
U bohatců to je taky možná, ale často spíš pohádková vlastnost. Nepravděpodobná, pokud se vypracovali sami. Kráčí totiž právě o tu vlastnost, již musíte UMLÁTIT, abychom se milionářem stali… Oproti tomu Gatsby, jak ho předvádí Scott Fitzgerald, bohatl hlavně díky moci vlastní naděje, kterou (až masochisticky) prahl (pět let) po Daisy.
Jak nám Fitzgerald naznačuje, bohatl Gatsby díky snu o své idealizované Sedmikrásce a ve snaze dámě až "masivně" imponovat. A Nick? Ubytovává se z božího dopuštění "na milimetr" vprostřed trasy mezi Gatsbym a svou sestřenicí.
Jen díky její existenci získá šanci se s Gatsbym stýkat, i stýkají se - a Gatsby zobe "velkému vypravěči" Nickovi z ruky. Nick je rád - a zprostředkuje Gatsbyho schůzku s Daisy. Extrémně rozechvělý Gatsby však nevyhnutelně narazí na obdobně bohatého Sedmikrásčina manžela Toma a jedno je zvláštní, i když vlastně logické. Nic se knihou neříká o tom, co si po schůzce s Gatsby řekli Daisy a její muž Tom. V románu to chybí, Nick to totiž nemohl slyšet, a jestliže byla mezi čtyřma očima Toma a Daisy (rovnou) kuta vražda, nikdo nás o jejich podlém plánu nezpravil. Columba taky ne. A Tom? Není, jak řečeno, svatý: se samozřejmostí si pěstuje onu milenku, a kdo ví, snad to praktikuje i s vědomím jejího chudého manžela. Přesně to nepoznáme a netušíme ani, zda se Tom nechtěl Myrtle zbavit.
A finále?
Daisy "milosrdně" a bohorovně svoluje, aby vzal Gatsby vinu na sebe, zatímco manželovi dovolí, aby na téhož nebožáka vyslal rozzuřeného manžela mrtvé. Ten je zatčen za vraždu, zatímco dvojice milionářů odjíždí do dálav. Od toho, co natropili.
Byl to jejich společný komplot "bohatých proti chudým"? Odstranila Daisy nebo oba TŘI mouchy jednou ranou? To jsou pouhé interpretace. Každopádně zmizeli tři nepohodlní. 1. Daisin pološílený ctitel Gatsby (stejně mezi milionáře vůbec nezapadal!), Tomova chudá milá i její muž.
"Nerozsévají amorální bohatci obecně zkázu?" ptá se autor a nevím, co Bill Gates na Fitzgeraldových knihách má a zda i toto, ale určitě dělá reklamu oběma zásadním jeho románům. Gatsbymu právě po sto letech.
VELKÝ GATSBY - nový oficiální HD trailer
Ivo Fencl
