Recenze: Roman Bureš - Říše

20.10.2020
Co se stane, když ohnete realitu a necháte nácky vyhrát válku? To a ještě více se dozvíte v Říši

Prosím vás, aby nedošlo k nějaké mejlce, předem této recenze bych rád a důrazně upozornil – Burešova Říše není kniha o řepkou prorostlých snech jednoho nevyspalého českého politika, kdepak. Nenechte se zmást.

Dále je třeba uvést, že u těch dvou příběhů, které v knize najdete, je celkem jedno, v jakém pořadí je budete číst. Jenom je prosím nečtěte odzadu, to byste si moc nepočetli.

Takže Říše… Najde-li se mezi vámi harcovník odrostlý na snímku Fatherland (USA, 1994), jistě ví, jaké to je si představovat, jak by asi vypadal svět, kdyby to starej Áda neprojel na celé čáře. A když se mi do ruky dostala právě Říše, malinko jsem si říkal, že Roman Bureš pojede na stejné vlně jinak dosti povedeného filmu.

A nejel. Heleďte, nenechte se znovu zmást, on ten Bureš to s vámi myslí dobře. A tím myslím Romana, vy to pořád pletete. Zkrátka tenhle náš milý a co hlavě sympatický český autor a zároveň expert na časoprostorovou turistiku, sepsal do jedné knihy dva fantastické příběhy, které, jak už jsem hodně okatě naznačil, ohýbají realitu – tedy přináší příběh z alternativní historie. Vlastně jsou to příběhy dva. Nenechte se zmást. A je jedno, v jakém pořadí je budete číst, ale to už jsem říkal.

Jenomže, Roman si nehraje pouze na co by, kdyby (ačkoliv i to by nejednoho čtenáře jistě potěšilo), Roman do toho pere v nemilosrdné kadenci ryzího akčního fantasy žánru, nácky opojené vítězstvím doplňuje jakýmisi mutanty se schopnostmi, které by jim záviděl i profesor Xavier, kdyby náhodou taky existoval. Druhý příběh, anebo první, záleží, v jakém pořadí je čtete, ačkoliv jsem psal, že na tom nezáleží, nenechte se zmást, od akčního rázu lehce opouští a přitom se tak krásně doplňuje s prvním. Prozradil bych z příběhu více, ale někde jsem četl, že recenze hodna správného pionýra by se měla obejít bez prozrazování děje. Prý se mají psát jen dojmy a tak.

No, dojmy… Roman je nesmírně vyzrálý autor, ty řádky prostě budete hltat jak svobodník Halík vojnu. To se čte jedna báseň, dává to smysl, nic není navíc, nic nechybí. To je zkrátka dokonalá kniha, po které si znovu musím reálně představovat, co by se stalo se světem, kdyby jedna událost v historii dopadla krapánek jinak. A to u fantasy chcete, nebo?

Kniha je opatřena obalem, který možná odradí předáky ochotnického spolku Antifa, a neznalé Burešovy tvorby snad i krapet zmate, ale my, odkojení burešovci, víme přesně, co nám ten obal říká. A co od písmenek uvnitř i čekat.

Čili každý a každá, kdo si kdy představoval, jak by se žilo, kdyby Druhou světovou vyhrálo Německo, nebo kdyby třeba Ferdinand d'Este v pohodě přežil První světovou, nebo jánevim kdyby se Praotec Čech skutálel z Řípu dřív, než by se vůbec stihl rozkoukat…, zkratka každý správný fanda příběhů alternativní historie, si u Říše jednoduše přijde na své a dlouho ještě bude vzpomínat. A dobrou zprávou je, že Roman Bureš pomalu finišuje další knihu, dle jeho slov se má jednat o roztomilou apokalypsu, takže hurá!

- - -

Roman Bureš
ŘÍŠE