Petra Krausová: recenze filmu ONEMANSHOW: The Movie (2023)

27.11.2023
"Život je to, co se vám děje, když máte zrovna jiné plány." Touto větou, která ve filmu zazní z Kazmových úst, lze charakterizovat celý film, jenž se žánrově nachází na pomezí dokumentu, reality show a hraného filmu.

V českých vodách co do počtu diváků během jednoho víkendu (290 tis.) zatím nejúspěšnější film roku 2023 víří emocemi obecenstva, které na film dorazilo nejen ze zvědavosti a za diváckým zážitkem, ale především proto, že měl přinést klíč k rozluštění šifry o místě, kde Kazma nechal zakopat svůj Range Rover Evoque uvnitř s jedním milionem Kč v hotovosti. Do soutěže se zapojily tisíce lidí. To, co se původně zdálo být otázkou pouhého intelektu jednotlivců, bylo ale nakonec řízeno víceméně shora. Kazma dávkoval nápovědy a postupně vyřazoval ty, kteří v jeho zkouškách neuspěli. Co diváci a soutěžící nemohli tušit, bylo, že se vlivem okolností měnily podmínky soutěže a především poloha samotného vozu. Bylo třeba zdatné improvizace, aby se celý projekt nesesypal jako domeček z karet. Ve filmu mohli diváci sledovat jednotlivé peripetie, jimiž si Kazma musel procházet, aby dostál svému závazku a zároveň získal něco pro sebe. To bylo také skutečným leitmotivem, proč byla celá soutěž vyhlášena.

Scénář hraných částí je věren tradičnímu schématu amerického akčního filmu - nechybí v něm padouch, hlavní hrdina, boj se zločinem a pomsta. Stylizovanost  znázornění postav a afektovanost hereckého projevu jsou pak zcela záměrné - vnášejí do filmu jisté komediální prvky. Celkově lze o filmu říci, že pokud na něj člověk nenazírá jako na ryzí umělecké dílo, ale především v něm vidí projev hravého ducha, pak se může i velmi dobře pobavit.

Hodnocení: 70 %

Hodnotila: Petra Krausová