Ještě pár slov o Bumblebee, a jak film adoruje přátelství děvčat s roboty

14.01.2019

Chcete-li i nejmenší dítě transformovat do oddaného filmového diváka, nepotřebujete k tomu vždy jen živé herce. A proč také, že?

Přece stačí animovat hrušky, anebo radši hračky. Ale nežertujme - a příkladem jsou samozřejmě ty z legendárních hraček, jež efektně transformují z aut v roboty a naopak. "Money" ovšem nosí do kasiček multikin taktéž o něco dospělejší diváctvo, a tak (už šestý) díl série Transformers (která původně byla sešitovým komiksem osmdesátých let a v kinech se kdysi prosadila vynikajícím blockbusterem Michaela Baye) prošel ve fázi projektu zlidšťující inovací. Nejen dle mého názoru povedenou. V rámci inovace bylo rozhodnuto, že hlavní hrdinkou bude osmnáctiletá dívka z vašeho sousedství (opravuji: nemusí být tak blízko), přičemž scénář talentované dámy Christiny Hodsonové děvče záludně a již předem zbavil tatínka, kterého milovalo. Než - bohužel – podlehl infarktu.

To představuje pro teenagerku trauma, byť jistě ne tak neobvyklé. Novum nakonec není ani to, že necháme poloviční sirotě zdatnou matku. miliskující se před jejíma očima s otčímem.

Za té, ale chvílemi ještě horší situace děvče více i méně vědomě hledá silného přítele. Není nehezké a v reálu by jej brzy našlo a možná by to byl v skrytu ničema a možná ne, nicméně tady jsme ve filmu "made in Hollywood" a vzpomíná se nenápadne dokonce na "Ítýho", takže se kamarádem stane žlutý Volkswagen-Brouk alias obří robot.

Ne snad, že by k masivnímu dárku ze skládky posléze nepřibyl i dívčin vrstevník z masa a kostí, jenže už bude vedle strojem vybaveného a strojem nadšeného děvčete asi vždy odsouzen do poněkud submisivnější role. Ale vlastně nevím, poněvadž tato sféra zájmů zůstane až do konce v oblasti "jenom na tvář" a "za ruku snad ještě ne".

Nechci však odstrašovat. Film je možná krapet nevinný, ale vynikající. A je u nás uváděn pod jménem, které dívka robotovi pohotově přidělí, a totiž Bumblebee.

Mnohé špunty by jistě bavil i bez hrdinky, ale to tedy měli notnou smůlu. Nestalo se. A naopak! Výsledek možná dokonce stojí i padá s děvčetem.

Znamená to ovšem i to, že výběr herečky byl zásadní. Nakonec konkurz vyhrála dnes už dvaadvacetiletá Haillee Steinfeldová z kalifornské Tarzany (skutečně nazvané po Burroughsově Tarzanovi), která má z matčiny strany německé a z tatínkovy dokonce ruské předky. V televizi vystupuje již od jedenácti let (2007) a hned roku 2008 se rovněž objevila na filmovém plátně. Definitivně pak prorazila ve čtrnácti díky režírujícím bratřím Coenům, a to hlavní rolí v třetí už adaptaci (po snímcích z let 1969 a 1978) románu Charlese Portise (*1933) Opravdová kuráž (2010). - A nejen, že je už zde hrdinkou bez táty, ale dokonce se vydává pomstít jeho smrt – a za roli byla nominována na Oscara.

V sedmnácti letech zvládla pak Hailee Steinfeldová titulní roli v nové adaptaci Romea a Julie (2013), téhož roku putovala do kin rovněž adaptace slavného románu Orsona Scotta Carda (*1951) Enderova hra (2013) a za pozdější výkon v hlavní roli filmu Hořkých sedmnáct (2016) byla Hailee nominována na Zlatý glóbus.

Nový film je jistě především zábava, ale paradoxně se tváří dosti vážně a těží navíc z hollywoodského archivu vzpomínek na klasické komedie s rozličnými živoucími auty, z nichž jedna byla dokonce adaptací knížky Iana Fleminga (1968)

Vraťme se nicméně do osmdesátých let, kdy se příběh filmu Bumblebee odehrává, a brzy pochopíme další jeho podstatu, vycházející z typické touhy amerického teenagera, totiž touhy už mít své auto. Bláznivá představa, že by tento vytoužený vůz byl nakonec nejen přítelem, ale i ochráncem, je stejně lákavá jako sen, v němž svede lidská hrdinka svůj oddaný strojek ochraňovat sama. Na oplátku. To vše se v Bumblebee i děje... a bez ohledu na fantasmagorickou premisu o válečné planetě Cybertron, jejíž problémy se k nám jaksi hrnou skrz poklidnou atmosféru, tak vznikl srozumitelný, a jak se říká "lidský" příběh, který nic neparoduje, a přece zaujme i toho dospělého. I kdyby jen jako jistá metafora jednoho přerodu mladé ženy. A budí-li dílo místy dojetí? Pak to naštěstí umí dělat takovým způsobem, že nikdy a nikde nesklouzne ke kýči. Z kolika procent stojí a padá věrohodnost výsledku právě s talentovanou osobností hlavní představitelky, se raději neodvažuji hádat, tak či onak však je dílo vhodným doplňkem Stevenem Spielbergem režírovaného filmu Ready Player One , byť tentokrát slavný režisér upustil taktovku a ustoupil do pozadí.

Článek vytvořil Ivo Fencl