Ivo Fencl: recenze knihy Tam uvnitř něco je

17.12.2023
Dětská knížka s titulem Tam uvnitř něco je zaujme každého dospěláka. Je velkoformátovým kompendium hrůzy, i když hrůzy pro malé. Výtvarně dokonalá.

Básnicky strach dávkuje spisovatel Tomáš Peřina a morbidní vize předestírá malíř-fantasta František Skála. Podobně uměl pro děcka tvořit již zesnulý Pavel Šrut a jistěže je zde stále Jan Švankmajer, který by všecky přebil, nicméně prvoplánově se dětským "plátnům" vyhýbá.

Tam uvnitř něco je má 34 kapitoly v podobě bezvadných veršovaných hororů. Ty obratně dají na kopec a semelou veškerá makabrózní témata od vlkodlačí Rudé Karkule přes Frankensteina po upíry. Krása výsledku mi připomíná podobně luxusně a ve vazbě vyvedenou Stevensonovu báseň Pirát a lékárník, která vyšla již roku 2012 péčí nakladatelství 65. pole s obrázky Henninga Wagenbretha; ale tohle vlastně bude ještě silnější kafíčko. Strašidelno pánů Peřiny a Skály je pro rok 2024; takže děti vstřebají rovněž verše Čubčí syn, které končí slovy:

Čubčí otec, čubčí matka / toužili mít syna spratka / dokaž jim svou lásku zlem / buď jim dobrým zlosynem. - A hned následuje grizzlí horor Medvěd zabiják i zbásněný příběh Noční směna, který bez nesnází překoná Stevensonovu povídku Lupiči mrtvol. Zde se totiž jedná i o stravování. Nu, a jako od Stephena Kinga je Klaun Pompo, zatímco Věc na prahu jest v pravdě lovecraftovská. Druží se k ní ohavný pan Zmarkrabě = veršovánka o ryze energetickém upíru - a následně nás obemkne oceán a Kraken. Kdo by neznal filmy o soubojích Titánů, jichž je tato říkanka nepochybným odrazem. Ale kniha má i svou Tichou noc - o ďábelském nemluvněti: v ranku filmu by této skvostné říkance odpovídal Omen.

Či Damien. Freudovsky pak zapůsobí veršovaný příběh Nervosa, odkud se raději ani neodvažuji citovat, a Inferno vaše dítě rovnou připraví na skon světa.

Jestli bych tuhle zlověstnou knížku koupil a četl synovi, když byl malý? Aby ne. Děti se mají - přiměřeně - strašit, to by i Bradbury podepsal. Aby se stal katalog kompletním, nezapomene nebezpečný pan Peřina na kapitolu Dům hrůzy. Je o velmi zvláštním tichu v knihovnách. A na Dušičky a na Halloween autoři také nezapomněli. Jakési obětiny jsou námět hororu Kamrlík a jde o případ, kdy se nad Skálovou ilustrací (kombinující červy s párky) vážně zvedne žaludek. Horory nemají pouze zvedat žaludky, avšak taky. To ví i zmíněný King. To chápou tvůrci této knihy. A Gotikova smrt? Tak tady Skálův obrázek (a Mistr je na koni) přebírá až něco z legendárního Gigera (mj. tvůrce Vetřelce). A verše jsou i vtipné, nejen strašidelné. Asi jako v případě Poštovního tajemství. Vychází se tady z toho, že dopisy obvykle někdo třídí za noci. I já tak jeden čas pracoval pro Českou poštu a zde… Ale dost. A mráz se dovnitř do knihy vevalí také s Thermidorem, u něhož autor původně uvažoval nad titulem Titanic. Jde totiž o srážku obří lodě s ledovcem. Následují ještě mikrohorory Střechýl a Sněžítko a nato k nám již přicházejí sami Chillidé. Radši se mě ani neptejte, co dovedou. Ani nápad! A říkal jsem před chvílí, že bych knihu šesti anebo osmiletému synovi klidně věnoval, ale obávám se, že by mě samotného v tomtéž věku vyděsila k smrti.

I za to znamenám autorům plus a dávám maximální počet hvězd.
Nebo snad křížků? Svazek ale končí nad vše vesele a jen trochu varovně.

Rejem noci. Citujme ještě jednou: