Tomáš Přidal
Tomáš Přidal je básník, neprofesionální archeolog a vášnivý čtenář fantasy literatury. Tomáš se narodil 10. 5. 1990 v Olomouci. Publikoval básně v novinovém tisku Olomoucký deník, měsíčníku sci-fi, fantasy a hororu Pevnost, brněnském literárním časopisu Host, Almanaších české poezie Ptáci z podzemí (2013), Pastýři noci (2014), Rybáři odlivu (2015) a Řezbáři stínů (2016) - vše v režii editora a básníka Vladimíra Stibora, sborníku fantastických mikropovídek Fantastická 55, v ročence Nejlepší české básně 2013, v literárním obtýdeníku Tvar a (zatím naposledy) v „domovských periodikách“ Náměšťské noviny a Loučanský občasník.
Tomáš Přidal vytvořil také sérii fantasy básní speciálně pro náš scifi a fantasy web VANILI.cz...děkujeme! Básnickým vzorem Tomáše je Vítězslav Nezval. Básník Tomáš žije v Náměšti na Hané u Olomouce.
Fantasy básně a díla Tomáše Přidala
Mariena Mariana Máryna Maronen
Procházela se
Po pevném světle
Přísvitu dvou lun
Procházela se lehkým večerem
Čtyři velké „P“
Pod sebou
Znala to
Učila se Pokory
K Jazyku
Ke svému přirození
K sexuálnímu kontextu
Dvou odlišných dnů
Jednou mu vjede do vlasů
On do ní
Započne to něžnými slovy
Stvoří nový Život – společně – z lásky
Věděla, že dokáže zplodit dítě…
S Ním
Velkým „P“…ánem
Nikoho jiného nemilovala
Tak jako jeho
Jako oči ve stínu jeho tváře
Které mluvily za jeho Jazyk
Dokázaly nemrknout roky
A jednou tím všechno změnit…
Podruhé
Našla u svalnatých popelnic
Zlomené srdce
Rozlomené na
Dvě nestejné části
Vracela se z Noci do Dne
Z černé do bílé
Jako sběhlá figurka
Ze šachového souboje
Dezertérka válečného krále
Nepotkala se s milým
Potkala pouze Samotu
Jak nepřítomně a pomalu
Ubíhá podél letokruhů času
To srdce patřilo jim
Oběma
Snažila se jej znovu spojit
Ovšem jímala ji hrůza
Jak těžkou bolest
Nese si na rukou
Hrany omlel čas
Nepasovaly k sobě
Někdo do té větší půlky
Navrtal otvor
Něčí ruka
Zasáhla…
Znehodnotila lásku
Proto šifrou
Z hlasu
Nechala srdce zmizet
Nebyl to trik
Ba ani magie
Stalo se to spontánně
Stačilo jenom vědět
Jak zatlačit na hlas
Jak se dotknout pocitu
A vše bylo jako dřív
Neznala už jeho jméno
Nepamatovala se
Že by kdy měla sex
A rostlo jí břicho
Díky jeho přičinění
Věděla jen
Že dnes je bílý den
Světlo dopadá za její hlavu
Za hlavu Marieny
Mariany
Máryny
Maronen
Tak nějak znělo její jméno
V obměnách
Cejchované do její podstaty
Ano, znala i své pravé jméno
Morana – ta bohyně smrtící lásky…
Biolidstvo
Kontroverzní výměna názorů
Biolidí s pamětí, sahající
až ke kořenům lidstva,
používají diody k dorozumívání
mezi s sebou a nepočetnými ctiteli
těchto života schopných bytostí,
kterým místo krve v žilách koluje míza,
oči mají na stopkách sladkých jahod
a pohybový mechanismus
je založen na vojenském výcviku,
který Biolidé absolvují hned po svém
narození-uzrání-vyhotovení.
Nelineární elektronické prvky
jim jiskří v ústech,
dvoupólové doteky vzduchu
a myšlenky, které protnou ticho hlasem
se zdají být jako pronášené z dálky,
tiché, vážné a s jistou úctou
k tomuto Daru Biolidstva.
Biolidé jsou klony přírodních prvků,
nezdají se být hloupí,
i když jim biotechnika těla
někdy selhává na nedostatek
toho či onoho přírodního paliva,
zřídka jim míza tuhne v žilách,
když se rozzuří nebo oči zaslepí
seschlé stopky s uschlými jahodovými plody.
Co se stává obvykle často,
tak jsou právě ty úderné
roztrže slov, jak se v diodách
správně neprotíná hlasová
souzvučnost a špatně reagují
póly při rychlém přebíjení
jiskřivých momentů.
Biolidé umírají
s věkem, kdy jsou
káceny stromy, zaváženy rybníky
a znečišťováno ovzduší toxiny;
samo Biolidstvo používá
přírodních jedů k usmrcení protivníků,
když je jejich kmen ohrožen.
Nejčastější zbraní
Biolidských válečníků
jsou jedovaté tulipány
a ostnaté biče ostružinového mlází.
Jsou domorodci lesů,
hlavně v Ul Huatonu,
zvěře se nebojí,
domestikují ptactvo k rychlému
předávání vzkazů,
usmrcují divou zvěř...
Biolidstvo postupně vymírá,
v lesích ještě narazíte
na souložící páry,
uslyšité diodické hlasy,
které vám budou připadat jako
šepoty ve větru,
ale těžko vám nabídnou přátelskou ruku...
Od narození-uzrání-vyhotovení
se perou životem sami za sebe,
za své rodiny, za své rody,
komunikují jen s Vyvolenými ctiteli,
kterých není mnoho,
a sami se pokouší ustálit
své zákony Pronášení slov,
Úhybu těla, Uzrání v Biomuže
či Bioženu a Pozdravu Posledního Loučení.
Neboť tam, za pahorky Ul Huatonu,
se loučí se světem...
Putování nebeských válečníků
Cesta protkaná
zlatou nití,
kopíruje tiché údolí,
ujíždí po ní
nebeští válečníci,
klaní se slunci,
zvedají meče
ve zbožné úctě.
Oblační hřebci
mají rubínové oči,
kopyta se míhají
se zlatými podkovami
vstříc zlatavému prachu.
Zastaví se u pramene,
kde sedí potulný bard
s mlčící loutnou,
dají napít koním
z té křišťálové tůně,
a vyslechnou si
starou baladu,
z které bolí u srdce,
bardův hlas naříká,
loutna je rozmrzelá.
Jezdci barda odmění
zlatými penízky,
které hřejí v dlani
jako miniaturní sluníčka.
Putují dál,
jejich cesta
bude dobrá i zlá.
Déšť jim bubnuje
do helem a stéká
po zářivém brnění
ve ztrápeném odpuštění,
blesky rachotí kladivy bohů,
zima je vtíravá milenka,
s kterou se neradi přátelí.
Jejich srdce
jsou však věrna králi,
doputují do míst, kde
sídlí ďábelské zlo
lačné po jejich duších.
Prolomí kletbu
uvrhnutou na krále,
a král opět promluví
spravedlivým hlasem,
vypudí vyvrhele a vrahy
z říše, kam vedou jenom
kroky čestných.
Prolomí kletbu,
kdy král byl
zaklet v kámen,
který se tyčí
nad ztichlým královstvím,
jako menhir
věrně zpodobený
do tvaru lidské postavy.
Silná slova králů, slabé výkřiky dobra
Rozfoukat spirálky pírek
do otvorů skřítčích něžností,
promluvit k uším elfských bojovníků,
stáhnout do ústraní jejich tětivy
stříbrných luků s šípy lvů,
které jsou králi bojů na dálku.
Vyjádřit díky polibkem
na pečetní prsten umírajícího kněze,
který v mládí sváděl krvavé panny,
jeho životní cesta se uzavírá
za hřebeny vížek a věžiček
města, které se propadá do hloubky
tíživé tmy vlčích zlodějů.
Oči jsou všude,
pozorují pochodně,
osvětlující tmavé erby
králů, na které padla tma věčnosti,
královské rody jsou pohřbeny
pod nánosy staletých kostí
vladařů bídné minulosti,
těch, kteří dávno padli
a jejichž těla nebyla
po smrti kompletní.
Všechno se mění v závislosti na
mírových dohodách, otisknutých
okovanými železnými pěstmi,
v závislosti přátelství a nepřátelství,
v soudržnosti tichých monarchií,
které do rozlezlých koutů
geologických tváří zemské hmoty
hlučně řvou rozkazy
a konají jak hlásá slovo královo.
Dělají tak proto,
že si chtějí udržet postavení
a hlavu na jednom místě.
A někdy je nedobro
k dobru těch,
co Vám drží
dýku pod krkem.
SRDCOVÝ ERB PÁNŮ Z ČAROSLUJE
Rozplývám se jako mlha,
s blaženým úsměvem
Ti vysekávám poklonu
do bílého mramoru;
tvrdé úlomky odlétávají
do krajin zapomnění,
a já jsem šťasten,
že mohu nazývat
Tvé rty věčným sněním
a polibky souhvězdími osudu.
Daruji Ti s věčným „Tvůj“
srdcový erb urozených pánů,
kteří mi jej darovali z dobré vůle,
a před nímž se každému rozbuší srdce
do oken z nervových tkání;
každý cítí tu nekonečnou závrať
a sdílnost - jako vdechnutí atmosféry
po rozpadu příbuzenských vztahů,
vzápětí spojených
silným rodovým kořenem.
Erb pochází z legendární Čarosluje,
má svoji čest a váhu;
nedá se zdaleka vyzdvihnout
vítěznými triumfy,
neb jich bylo toliko,
že by to leckterý válečník
neunesl při svojí pozemské váze,
i když Ty jej uchopíš
a zvedneš s lehkostí
ničivého víru
nečekaného sledu událostí.
Dopřáno chránit a pomáhat,
to je motto srdcového erbu;
bít se hlava nehlava,
tlouci nespravedlnost
a bránit tento štít
před špínou
z prolhaných úst…
Páni z Čarosluje
zřetelně slyší tlukot vlastních srdcí,
jejichž ozvěny jsou dalekosáhlé,
rytmické a součástí jednoho rodového erbu,
v pýše na jeho nového majitele…
Věčnost mořské cesty
Sudby prastarých čarodějů
byly naplněny po doušcích
věčného jedu pomluv, který
měli v zubech obrovští plazi,
jenž dokázali spolknout svět.
Svět naplnilo moře nenávisti,
mísily se v něm tělní tekutiny,
jako v lidském těle (i mimo něj),
zatopená města spočinula v tmách
posledních výjevů dávné flóry.
Proslýchala se báj o cestě mezi moři,
když rozestoupilo se do strašidelné úžiny,
v níž putoval nejeden poklidný sebevrah,
možná cestovatel, jehož nepochopená zvědavost
se ztrácela ve věčnosti, kde není dobré se dlouho zdržovat.
Věčnost mořské cesty obývaly lewry,
šelmy s hlavami rozzuřených býků,
rotující oživlé šroubováky, ale i
klan cirkuláků, jejichž schopnosti
v akrobacii vyrážely dech poté,
co vám na záda dopadla tíha
jejich kmitajících nohou.
Neskutečně rychlá smršť,
síla nenasytných mořských vln,
vás dokázala sešrotovat do podoby,
že i silné povahy raději zavíraly oči,
než aby spatřily, co se stalo s vaší
fyzickou schránkou, a vězte, že živel
je opravdovým ničitelem ve všech směrech.
Možná právě moře vyvrhlo tělo
posledního lidského tvora,
pokud tak můžeme nazývat
něco, co již nejevilo známky života,
a nebylo zcela v zachovalosti,
ale nikdo si smrt nevybírá,
stejně jako její konečnou podobu.
Proto sbohem na poslední cestě,
mořskou se zvoucí,
sbohem jedné věčnosti,
po níž nastává (snad) druhý život, ten lepší,
a sbohem hrůzám v hledání nevinností duší.
Vrbenské listy
Jako klenoty, které
vetkávaly si do vlasů
krásné mladé čarodějky
při obřadných tancích
a novoročních sabatech,
byly ty křehké listy,
které okradl podzim a
vracel je z jara.
Dával jim nový život,
a když dozrál čas
rubínových písní
ptáků, kteří volali,
že jaro opět dosedá
na slunný trůn,
barvil je do barev života.
Na stromech
s těmito listy
viseli proradní zrádci
se smyčkami kolem krků,
pod stromy s těmito listy
líbaly se rusalky
s vodnickými princi,
kterým teklo do bot.
Byly to Vrbenské listy,
podle památné vrby
v jejichž větvích
zpíval dlouhý život
a svraštělou kůži
brázdily obdivuhodné
vrásky, které se nebály
mluvit o zapomenutých životech.
Zabiják se čtyřmi životy a čtyřmi jmény
Ten muž
s blonďatým
účesem na ježka
byl nebezpečný zločinec,
profesionální vrah.
Íránci ho nazývali
hrdlořezem,
nebo-li
Ra´k´šu´.
Bohové na Olympu
by ho nejspíše
s přetvářkou nazvali
Pán moří,
neboť se dokázal
změnit v nelítostného
lidožravého žraloka,
který požíral
mladé panny a řecké
lodě i s jejich
nákladem a pasažéry.
V severských baladách
ho znázorňovali
jako Guppacu,
nebo-li vraha svatých
a kolem krku
mu dávali jmelí.
V 21. století
ho zavřeli do
vězení s přísným režimem
a nazývali jej
Kazimem,
nelítostným vrahem
dětí a nemohoucích.
Měl mnoho jmen,
žil v mnoha dobách,
v Íránu ho zastřelili,
v Olympu sežehli bleskem,
na mrazivém Severu ho
sežrali zatoulaní medvědi,
a jako Kazim byl
popraven oběšením.
A to byl opravdový
konec zabijáka
se čtyřmi životy.