banner
banner

Lehce erotická „komiksovka“ podle Neffa

Lehce erotická „komiksovka“ podle Neffa
26.01.2016
Lehce erotická „komiksovka“ podle Neffa

Kdo ví, jak rychle napsal Ondřej Neff své příběhy Jitro pro strašnou radost, Nápad za všechny prachy a Konec dobrý, všechno dobré, a neptal jsem se jej na to ani ve společné naší knížce Královská zábava (2010), kdy už tyto povídky existovaly. Říct však snad mohu, že kreslíř Michal Suchánek (*1984) je pak do nynější komiksové podoby zpracovával celá léta.

A výsledek? Působí bravurně. Jak po stránce scenáristické, tak po té výtvarné.

 

První ze tří předloh si mladý výtvarník (původem z Hořic) vybral také pro její atmosféru. Prostředí zde připomíná mj. klasický film Ridley Scotta Blade Runner, adaptaci prózy Philipa Kendreda Dicka, nicméně ani u Philipa Dicka, ani u Ridley Scotta se výslovně nejedná o společnost, která zakazuje sexuální styky s mimozemšťany a ostrakizuje tzv. stelosexuály, kteří jim snad propadli, kdepak. Zato v bujné fantazii Neffově podobně xenofobně nastavený svět spatříme, a právě porušování zdejších tabu je tajeným zdrojem vzrušení přitažlivé Odony Burlické z Guzmánu, což tu její nebohý lidský partner (který se doopravdy zamiloval) bohužel netuší. Až do své nečekané smrti.

Nu, a pokud snad byste odsud prahli vyloupnout z povídky i nějaké to metaforické poučení, je jím záludná myšlenka, že možná i s vámi partner(ka) ve skutečnosti zůstává z jiných důvodů, než jaké si sami romanticky představujete.

Druhý z komiků Nápad za všechny prachy je skrz Neffovu předlohu inspirován vizí Arhura Charlese Clarka, podle níž by se elektronická zařízení mohla jednou samovolně propojit a transformovat v megabytost s abnormálními schopnostmi. Jak Ondřej Neff tvrdí, ovlivnil ho navíc při psaní i Scottův Vetřelec. A třetí příběh knihy Děsivé radosti?

Konec dobrý, všechno dobré je povídka, v jejímž případě se Neff podle všeho ani trochu nepodivil, že si ji Michal Suchánek vybral - z jeho jinak vcelku rozsáhlého díla.

„To, že si vybral právě ji, jsem chápal,“ píše. „Krásná holka, fotoreportér, koncentrák, esesáci, to se může dobře kreslit.“

Fotoreportér? Ano! A právě mezi fotografy se Ondřej Neff pohybuje celý život, a přece mu zrovna tato tematika v literární práci unikla. Až na tenhle příběh. Až na tuhle historii o diskutabilní „povinnosti“ profesionálního fotografa upřednostnit dokonalost snímku před vlastními city, ba soucitem... a snad i podáním pomocné ruky.

Ó, a jak by asi reportér - vyslaný z budoucnosti – fotografoval válečnou Osvětim v činnosti? napadlo Neffa. „A co kdyby jen nečekal na událost, ale sám ji způsobil?“

Tento děsivý příběh navíc disponuje hned několika šokujícími zvraty a (jen trochu) asociuje jednu z úvodních sekvencí filmu Zóna soumraku (1983), tu o rasistovi přemístěnému časem nejprve do roku 1940 (ale pak i jinam).

Ani u Neffa se ovšem nezačíná válkou, nýbrž až v Nizozemsku roku 2102, a v hlavní roli zde můžeme sledovat televizní moderátorku Carlu Biermannovou. Co chystá? Nelze prozradit. Za zdroj své „tvůrčí emoce“ ovšem dnes Neff označuje především přehnanou politickou korektnost, která jako by se „vynořila z kterési škvíry pekla a nabývá na síle“.

A ne snad?

„Tom Sawyer, notorický rasista, už stojí u popravčí zdi,“ je si Neff jist. „Přivlečení Pipi Dlouhé punčohy se dá čekat každým dnem. I Kocour Mikeš ostatně zaslouží utracení.“

A Ondřeje Neffa to vše hněte a rozhodně není rád, že se tím naše civilizace a kultura krok za krokem připravuje o prosperitu a duchovní svobodu.

A on sám a komiksy?

Tvořil je už od dětství. Ale vážně se jim začal věnovat teprve v letech osmdesátých, kdy pilně spolupracoval s Kájou Saudkem. Vytvořili spolu více seriálů „a jestli něčeho moc lituji,“ svěřuje se Neff na stránkách Děsivých radostí, „tak toho, že Káju indispozice čím dál víc odváděla od soustavné práce.“

Už jen dodejme, že je třeba i autorem komiksové knížky kreslené Petrem Pošem a úplně samostatně napsal a nakreslil několikadílný cyklus o legendárním Pérákovi, jehož úvodní část vyšla poprvé ještě samizdatově (a znovu pak v časopise Crew).

V Radostech rovněž vzpomíná, že jeho scénáře vlastně mívaly formu předkresů (storyboardů), nicméně když prý obdobný způsob spolupráce nabídl Michalu Suchánkovi, ten zdvořile odmítl. Výsledek? Nezklamal - a závěrem je doplněn i patnáctistránkovým „Skicářem“ shrnujícím některé Suchánkovy náčrtky postav i jiné nepoužité návrhy.

Ondřej Neff a Michal Suchánek: Děsivé radosti

Ivo Fencl



Kam dál?

Přečtěte si další prima články na stránce Novinky. Baví vás filmy? Ty nejlepší kousky jsou pro vás připraveny na stránce nejlepší filmy. Každý správný fanoušek scifi a fantasy musí navštívit Scifi Quest Michala Březiny. Pokud vás zajímají úspěšné projekty a hledáte články o inspirativních osobnostech, doporučujeme vám navštívit stránky JsmeUspesni.cz.

Děkujeme, že jste navštívili stránky scifi a fantasy e-magazínu Vanili.cz. Mějte fantastický den a přijďte zas!

 

 

Navštivte sekci SCI-FI QUEST pro ortodoxní scifaře!

Vychutnejte si speciální rozhovory se speciálními hosty Michala Březiny.

Vstoupit